Flow en de Kunst van het Zakendoen

Cover stories · Boeken

Als je een kannibaal met mes en vork leert eten, is dat dan vooruitgang?

Als je topverkoper of topondernemer wilt worden,moet je een persoonlijke transformatie ondergaan, zegt dit boek. Die transformatie is te vinden door de weg te volgen naar zelfkennis, zelfontplooiing, en eenheid met de natuur en met hetleven. Als je goed op weg bent. kom je in een staat van Flow, dat is een "optimale staat van ervaring." Dan ben je spontaan creatief,en gebruik je je potentieel optimaal. Dit boek legt uit hoe zelfontplooiing helpt om zakelijk succes en persoonlijk geluk teervaren.

Als deze eerste alinea je afschrikt, en je denkt dat dit 'New Age soft speak' is, dan is de kans dat je bij de top3% van verkopers en ondernemers gaat behoren zeer klein. Want, zo zeggen Bommerez en Van Zijtveld, topverkopers - de top 3% of nog minder van de verkopers - stralen een zijns toestand, een charisma uit. Zij werken op basis van goed ontwikkelde intuïtie, en zij voelen geen druk om snel een order te scoren. Topverkopers communiceren écht (dat wil zeggen: met het hart), nemen zuiver waar, zijn gericht op leren, en hebben bovenal heel veel zelfkennis. Doorsnee verkopers stralen hebberigheid uit en maken het niet of net niet. En doorsnee verkopers kunnen van alles leren,maar als zij niet uit zijn op transformatie, zullen ze nooit de verandering maken naar de top. Kannibalen kun je van alles leren, denken Bommerez en Van Zijtveld, maar het blijven kannibalen.

7 inzichten en veel doe het zelf oefeningen

Het boek brengt twee stromen van kennis en inzicht samen. De ene bestaat uit de ervaring van topverkopers en topmanagers en de literatuur op dit gebied1 . De andere stroom komt voort uit inzichten en literatuur op het brede vlak van psychologie en spiritualiteit.Voordat de schrijvers beginnen aan de presentatie van hun eerste inzicht, leggen zij uit dat de verkoper eerst de conventionele uitgangspunten van de verkoop moet afleren. Dat zijn

1) de verkoper moet de klant beïnvloeden, overtuigen;

2) de verkoper is er in eerste instantie op uit om de zaak af te sluiten met een order.

Dit boek stelt daar een andere benadering tegenover. Als je een topverkoper wilt worden, staat ten eerste niet het verkoopproces maar het koopproces van de klant centraal. Zijn of haar taak is dus een klant te begeleiden bij iets wat voor de klant een verbetering is. Het tweede punt is dat de grootste hefboomwerking niet ligt achter in het proces (scoren met de afsluiting), maar vooraan in het proces, dat wil zeggen hoe je er als verkoper instapt, met welke attitude, op basis van welke principes je denkt en handelt.
Nu kennen veel verkopers deze opvatting wel, maar ze leven er niet naar. Het blijft rationele kennis, die niet gekoppeld wordt aan zelfontplooiing. En dat is frustrerend: wel weten hoe het zou moeten, maar het niet doen, en het daarom niet maken!

Het boek behandelt in 7 hoofdstukken 7 inzichten.

1) De weg naar de top loopt via het centrum, is het meest uitgebreide hoofdstuk over het inzicht dat de weg naar de top - persoonlijk en zakelijk - via het eigen middelpunt gaat. Zo behandelt dit hoofdstuk o.m. hoe het kan zijn om te leven is vanuit het eigen centrum, over de rol die angst kan spelen inhet leven (en in het verkoopproces), welke attitudes en overtuigingen negatief en positief kunnen werken, wat een positief zelfbeeld betekent (en het gebrek daaraan), enzovoorts. In dit hoofdstuk wordt ook uitgebreid op Flow ingegaan (zie beneden).

2) Als je niet weet naar welke haven je wilt zeilen, is geen enkele wind de juiste . Dit hoofdstuk gaat over doelgerichtheid, over het hebben van een overkoepelend levensdoel. Echt geloof in het doel zorgt ervoor dat je prioriteit stelt aan het doel bereiken. En dat maakt verschil.

3) Er is altijd tijd voor wat echt belangrijk is , gaat over tijd en prioriteit, over wat urgent en wat belangrijk is. Dingen zijn dringend en relaties zijn belangrijk, dat weten topverkopers en ondernemers, en daarom zijn het altijd goede netwerkers. Time management is in wezen relatiemanagement.

4) Diamanten ontstaan onder hoge druk. Topverkopers en ondernemers zijn niet zo geboren, maar net als diamanten steeds beter geworden onder de druk van de omstandigheden. Dit hoofdstuk gaat over volhouden, leren van mislukking, enz.

5) De noodzaak van een 180 o ommekeer gaat over de stijl van topverkopers. Stijl is een onaantastbare factor van gedrag die veel langer bijblijft dan het gedrag zelf. Een tiental axioma's van stijl worden in dit hoofdstuk beschreven.

6) Hoe je naar de klant kijkt, beïnvloedt de klant meer dan alles wat je zegt. Hier staat het bekendeverhaal dat 93% van de communicatie non-verbaal is, dat het meer om aandacht en energie gaat. Een aansprekend gezegde dat hierover gaat:

Where intention goes,
Energy flows

Where energy flows,
Life grows.

Als de intentie naar de klant oprecht positief is, dan .. enzovoorts.

7) Je kunt altijd winnen in het Innerlijke Spel. Hoe kun je als verkoper of ondernemer je unieke kwaliteiten gebruiken om de kwaliteit van leven van andere mensen te verbeteren? Hoe zinvol vind je wat je verkoopt? Geef je beleefdheid of eerlijkheid? Enzovoorts. "De grote boodschap van dit boek is: wees jezelf".

Mihaly's Csikzentmihaly's Flow

Als je in harmonie leeft met de basisprincipes van het Leven, kom je in een persoonlijke hoedanigheid die Flow wordt genoemd. Bommerez en Van Zijtveld geven inzicht in de staat van Flow, waarover momenteel nogal veel wordt geschreven. Simpel voorgesteld is Flow dat het lichaam in harmonie is met de energievelden waaruit het verschijnt. Het betekent ook het tegenovergestelde van stress en depressie. "Het is het ervaren van het intrinsieke geluk dat in elk van ons, van nature aanwezig is."  Csikzentmihaly heeft ontdekt dat Flow op het grensvlak ligt tussen te veel uitdaging (dat geeft stress en angst) en te weinig uitdaging (dat resulteert in verveling).

Csikzentmihaly beschrijft 6 inducers om in de Flow-staat te zijn en blijven, de 6-C's: Clarity, Choice,Centredness, Commitment, Challenge, Confidence.

Concentratie die met passie van binnen uit komt, en gericht is op datgene waar iemand van houdt (of dat nu op schaatsen, tekenen, verkopen of ondernemen is), kan als vanzelfsprekend leiden tot het zijn in de Flow, als het niet wordt afgeleid door angst en ander ego. Ook voor Flow geven Bommerez en van Zijtveld huiswerk op voor zelfonderzoek.

Dit boek is een aanrader

Bommerez en van Zijtveld hebben ervaringen van topverkopers en andere succesvolle ondernemers bijeengeraapt, en hebben zelf in hun leven de nodige ervaring opgedaan met zakelijke processen. Zij hebben zakelijke wijsheden, waarheden als juwelen en waarheden als koeien, mooie voorbeelden en schreeuwerige voorbeelden, gedichtjes, spreuken, oefeningen voor reflectie, spirituele diepgang, plaatjes, humor en liefde, in dit boek gestopt. Het resultaat is een toegankelijk, leuk, wijs en soms diepgaand boek. Het boek is een tekstboek en een werkboek in één. Het geeft in ieder hoofdstuk de gelegenheid om zelfonderzoek uit te voeren, door diepgaande vragen te stellen en rijtjes met kwaliteiten, normen,etc. te presenteren. Bommerez en van Zijtveld hebben het over spiritualiteit, en zij doen dat goed. Het boek geeft noch zweverige of moeilijk toegankelijke taal, noch religieuze dogma's. Wel zegt het boek dat je met twee voeten op de grond kan staan, en met diepgang naar binnen kan kijken.

Dit boek kan niet meer zijn dat een soort reisgids. Reisgidsen spiegelen een beeld van hoe het op een plek is, hoe de reis kan verlopen. "Niemand breekt echt los zonder een coach of mentor"zeggen de schrijvers terecht (p. 98). De reis moet nog wel gemaakt worden, en voor de gemiddelde reiziger duurt het in het algemeen vele jaren, zo niet het leven lang. Inderdaad, het is hard werken op de weg naar zelfkennis.

Dit boek zal waarschijnlijk minder worden gewaardeerd door die lezers die Stephan Covey's De 7 Eigenschappen van Effectief Leiderschap (Amsterdam, Uitgeverij Contact) maar niets vinden, die spiritualiteit hekelen, en er niet houden van om af en toe een spiegel voorgehouden te krijgen en op zelfonderzoek uit te gaan.Voor alle andere verkopers, managers, medewerkers, ondernemers en organisatieadviseurs, is dit boek een aanrader.

Uitnodiging!

Wat vindt u van de recensie? Kent u het werk van Csikzentmihaly? Kent u boeken in dit genre die u wilt aanbevelen? Laat het ons weten in de ruimte voor reacties bij dit artikel.

Noot

Met name het boek van Napoleon Hill, The Law of Success, een zwaargewicht van 1100 blz. uit 1928, wordt gebruikt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ary Stuifbergen
Dit boek heb ik niet gelezen. Wel boeken van Csikzentmihaly.
Ik ken twee boeken van die man met die moeilijke naam. Het boek Flow is m.i. veel te dik. Het thema flow wordt uitgelegd en vervolgens wordt er heel veel over hetzelfde gesproken.
Het andere boek heb ik ademloos uitgelezen en behoort tot mijn absolute toppers. Het is CREATIVITEIT en beschrijft het leven en de voorgeschiedenis van een aantal toptalenten.
Vreemd genoeg wordt dit boek bijna nooit vermeld.
Floris de Monchy
Een boek dat in dit verband niet onvermeld mag blijven is van Deepak Chopra (of zo, als ik de naam goed heb onthouden), dat heet 'De 7 wetten van succes'. Het is maar een heel dun boekje, maar er staat veel waardevols in, als je tenminste bereid bent door de soms onzinnige, oncontroleerbare Indiase Wijsheden heen te lezen. Hiermee bedoel ik het soort uitspraken als: "Ons lichaam bestaat voor 100% uit energie en iedereen is aangesloten op de onuitputtelijke bron van de kosmische energie." etc.
J.F.P. van Ooijen
Ik kan me uitstekend vinden in de uitgangspunten van dit boek. Probleem is echter dat veel bedrijven mijn inziens iets aan de klant willen verkopen wat ze eigenlijk niet kunnen bieden (door concurrentie enzo, weet u wel). Tja en daar staat de verkoper dan oprecht te zijn. Goede verkopers zijn daarom volgens mij mensen die ofwel bij een goed bedrijf werken ofwel mensen die zo positief zijn ingesteld dat ze de realiteit niet kunnen (of willen) zien (Dus zeg maar, iets tussen stupiditeit en cognitieve dissonantie in).
Ferry Bostelaar
Ik ben zeer benieuwd naar de verdere inhoud van het boek, en wil het graag bestellen.

Ik ben zelf op zoek naar een goede manier, om mezelf dicipline aan te leren, en goed te planne

zeker en een boek die ik graag ga lezen

Met vriendelijke groet

Ferry Bostelaar
Budel
The flow en kunst van zakendoen is een leuk boek, de basis hiervan licht natuurlijk bij Csikzentmihaly, maar de gedachte mens/ gedachten is energie komt van The Law of succes van Napoleon Hills' master mind hoofdstuk 1. Lezen beide boeken!
wafae
dit boek is uitermate het beste van leer tot kunst voor ieder onderwerp en zeker voor het zakkelijke leven
tolga erenoglu
mijn complimenten aan beide schrijvers van dit boek.
alleen een wijze kan een wijze herkennen, wat hebben de succesvolste mensen in de menselijke geschiedenis gedaan dat is samengevat in dit boek.
ik heb er met veel bewondering kennis van genomen en raad dit boek dan ook aan voor een ieder die uit dankbaarheid voor zijn huidige situatie toch in positieve zin uit een bepaalde ontevredenheid geen genoegen wil nemen met minder dan het beste in de weg die ze bewandelen om hun mooie dromen te realiseren.
tot slot een paar tips van mij.......

gezondheid is de basis van alle rijkdom....
volg je hart wees jezelf, dat is de hoogste en mooiste uitdaging...
leef in dankbaarheid.....
geluk creer je door te 'doen' wat je weet...
beslissingen nu 'brengen je de mooie toekomst die wacht...
elke minuut geeft een kans om alles te veranderen...
houd je alleen en alleen bezig met je dromen..ze komen uit.....
nu straks en altijd neem alleen genoegen met het beste...
schenk jezelf het 'geheim' van een vermogende stemming....

tolga
Ferry van der Steenhoven
en chagrijnig voor chagrijnige mensen. Deze woorden heb ik geleend van Kees van Zijtveld. Het boek is prima, de trainingen en coachingsgesprekken zijn nog veel beter.

Lezer doe er je voordeel mee en volg een een training of een "doorbraak" avond. Ik kan ze van harte aanbevelen.

Maar ach, het is en blijft jouw keuze.

Ferry van der Steenhoven
Edwin
Het boek beschrijft op een zeer leerzame en grappige manier de overeenkomsten van top-performers die in de zogenaamde staat van "Flow" leven. Daarbij geven de schrijvers handvaten om jezelf beter te leren kennen en uiteindelijk beter te worden in wat je ook doet. Of je nu huisvrouw, zakenman, sporter of vader bent......het maakt niet uit.

Dit is een boek boordevol:

- wijze lessen van de schrijvers en talloze andere guru's
- herkenbare feiten en situaties voor iedereen, zowel zakelijk als prive
- onverwachte crosslinks naar andere wetenschappen zoals quantum fysica
- weetjes
- materie om rustig over na te denken
- methodes om jezelf te leren kennen
- praktische oefeningen voor ontwikkeling van het individu

Maar zonder:
- sjakka
- en andere quasi motivators

Het is een praktisch boek voor mensen die kritisch durven na te denken.

Meer over Sales / Verkopen