Echte managers

Columns

Ooit geleerd: als je wilt weten wat er speelt in een bedrijf, maak dan regelmatig een praatje met de portier of de mensen achter de balie. Een van mijn favoriete vragen: "Zeg, als iemand hier nou echt vooruit wil komen, wat moet 'ie dan doen?" Meestal krijg je dingen te horen die je nergens terugleest in de officiële stukken.

De antwoorden bevestigen vaak wat onderzoeker Fred Luthans aantrof in zijn klassieke studie Real Managers, eind jaren 80. Na vier jaar observatiewerk gericht op ruim 300 leidinggevenden, kwam hij tot de conclusie dat je een onderscheid kunt maken tussen 'succesvolle' en 'effectieve' managers.

Effectieve managers boeken hoge en goede resultaten en hebben tevreden, toegewijde medewerkers. Deze groep houdt zich vooral bezig met communicatie, conflicten oplossen, motivatie en de ontwikkeling van medewerkers.

Succesvolle managers zijn de mensen die snel carrière maken. Zij houden zich vooral bezig met intern en extern netwerken.

Je hoopt natuurlijk dat deze twee kunnen samengaan. Dat je effectief én succesvol kunt zijn. Maar op dat vlak stemt het onderzoek van Luthans weinig hoopvol. Slechts zo'n tien procent van de managers lukt dit. De overgrote meerderheid is óf effectief óf succesvol.

Tja, wat moet je met zo'n conclusie? Het lijkt mij verstandig om voortaan nog veel scherper te bepalen op grond waarvan iemand promotie krijgt. Maakt iemand kans op een stap vooruit omdat hij of zij vooral goed is in 'zichzelf op de kaart zetten'? Of kijken we serieus naar de resultaten die iemand heeft geboekt, juist wanneer zij of hij zelf helemaal niet zo bezig lijkt met z'n carrière.

Mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je altijd nog te rade gaan bij de portier of de baliemedewerker. Die kan je waarschijnlijk zo vertellen wie je wel en wie je niet moet voordragen voor die managementvacature.

Deze column komt uit het laatste boek van Ben Tiggelaar: 77 inspirerende columns over dromen, durven, doen op het werk en thuis.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Personal Branding