Laat die verandering maar zitten

Columns

Als er één woord is dat lijdt aan verwatering, dan is het wel verandering. Je kunt geen bestuurskamer betreden, of het gaat over het veranderingsproces “waar we midden in zitten”. De winst, de markt, de cultuur, de communicatie, het moet altijd anders. Daadkrachtiger worden en sneller en alerter en slanker en flexibeler…. Als je niet oppast wordt veranderen even vertrouwd als ademhalen. Maar wat te doen als gewoon doorgaan met ademhalen onvoldoende is? Hoe forceer je een echte doorbraak?

Zelden dat ik hoor “dat men er nu wel even klaar mee is, met het veranderen”. Laat staan dat men érgens klaar mee is. Veranderen staat op veel plaatsen zo’n beetje permanent op de agenda. Daar gaan de medewerkers dan ook wel aan wennen; aan de vastigheid van verandering. De ene dag dit en de andere dat… “Dat jaarthema van 2011, hebben we dat al niet eens eerder gehad? Of was dat nog onder de vorige directie?” Een ding is zeker, het moet altijd klantgerichter en ook altijd kostenefficiënter. Met al die verandering kunnen we nog jaren vooruit.

Laten we verandering vanaf nu beschouwen als zekerheid. Laten we het besef “dat het toch allemaal continu verandert” gaan gebruiken als uitgangspunt voor ons dagelijks handelen. Niet berustend en gelaten, zoals we elkaar soms troosten aan de bar, na een lange beleidsdag. Maar echt proactief, onze processen zo inrichtend, dat het morgen altijd weer anders kan. Omgevingsverandering als het bestaansrecht van organisatie, onze dienst en onze functie. Wanneer voortdurend veranderen de essentie van onze business wordt, dan kunnen we ophouden erover te filosoferen. Dan kunnen we aan de slag. Maar voordat we zover zijn….., dan moet er nog wel heel wat euh….. gebeuren.

Om écht iets te laten gebeuren, heeft u aan verandering gewoon onvoldoende. Daarvoor zal meer nodig zijn dan een tempoversnelling of een koerswijziging. Denk dan liever in termen van grenzen, obstakels en barrières. In belemmeringen en in hoe die te overwinnen. Wat uw organisatie nodig heeft is niks minder dan een doorbraak. Daar wordt u wel even stil van. En de mensen om u heen waarschijnlijk ook. Iedereen snapt dat daarvoor meer komt kijken dan een beleidsplan en een jaarthema. Maar wat? Ik doe een paar suggesties.

1. Maak gebruik van ondeskundigen
De frisse blik van mensen zonder verstand van uw zaken. Kunstenaars en kinderen zijn de besten. Wantrouw de antwoorden, ga op zoek naar slimme vragen.

2. Zorg voor een onrealistische deadline
Haalbaarheid is de dood in de pot van de doorbraak. Over een tijdje is alles mogelijk. Wonderen gebeuren alleen vanmiddag en morgen.

3. Begin helemaal opnieuw
Een organisatie is een kooiconstructie. Geconstrueerd voor stevigheid én dus weerstand. Maar u wilt weten wat er wél kan. Een weiland is dan een beter vertrekpunt.

4. Praat niet over doelstellingen
Vandaag is geen referentie. Meer of minder is niet relevant. Vertel over uw droom in geuren en kleuren. Laat ze het water in de mond lopen. Proef met ze mee en sla niks af.

5. Doe gek
Breek als eerste met de status quo van de bestuurskamer. Voorspelbaarheid stelt gerust en sust. De juiste werkhouding is op het puntje van de stoel. Doe het ze voor.

6. Beloon de mislukkingen
Registreer de missers, de fouten en de mislukkingen. Sluit ze af met verve. Maak er een alternatieve resultatenrekening van. Met leeropbrengst. Presenteer die met champagne.

Verandering is prachtig. Het gebeurt overal om ons heen en goede organisaties veranderen voortdurend mee. Héle goede organisaties zorgen ook voor een doorbraak op zijn tijd.

Wim Aalbers, bewegingindezaak.nl

Meer over verandermanagement in de kennisbank van ManagementSite.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Erik Overdick
Lid sinds 2019
"Eindelijk" weer iemand die het begrijpt; verandering is de enige constante in ons leven.

Ik weet zeker dat elke dag weer anders is en Conny Breukhoven, ondanks de ingrepen, er 10 jaar geleden ook anders uitzag.

Waar met regelmaat over wordt geklaagd is dat we elke dag het zelfde doen. Dit heeft te maken met ons gedrag. Wim geeft mooie voorbeelden hoe die vaste gedragspatronen te doorbreken.

Diegene die vervolgens (negatief)kritisch is op de tips die Wim geeft, check het volgende eens;
-Ben je meer dan 2 uur per dag bezig met internet, verdeeld over email, social media, diverse websites?
-heb je een mobiele telefoon waarmee je belt, en ook tekstberichten verstuurd?
-heb je inmiddels een smartphone met meerdere apps?

Tot 15 jaar geleden was dit niet mogelijk geweest. Het betekent dus goed nieuws voor de mensen die van mening zijn dat veranderen niet zo eenvoudig is. En zoals Wim dat mooi omschrijft, het woord 'veranderen' is aan het verwateren...

Hoe ziet de wereld en ons gedrag eruit als we veranderen nu eens 'ontwikkeling' noemen??
Naar mijn mening is het broodnodig dat we vooral flexibel zijn in het aanpassen aan ontwikkelingen die zich in duizelingwekkende vaart voordoen. En gezien de exponentiële groei van social media (linkedIn, facebook, Hyves, Twitter etc.) zijn we daar toch echt erg goed in!


Erik Overdick
www.overdick.nl
Klaas Eldering
Laten we dit de eerste fase van bewustwording noemen. Van het gevoel dat dingen "creepen" van zekerheid naar "ik word nu toch wel ongerust wat dit allemaal voor mij betekent". Provocatie kan dit inderdaad (verder) op gang brengen.

Verandering is ontwikkeling die eerder door je omgeving dan door jou bestuurd wordt veroorzaakt. Dat kan alleen maar beteken dat jij dus anders zult moeten sturen. Daarbij uitgaand van een complexere omgeving.

Dat vereist een breder lange termijn perspectief dan winstmaximalisatie en aandeelhoudersbelang alleen. In die zin heeft geld natuurlijk ook wel betekenis (als middel), maar bovenliggend kan het er alleen maar om gaan waarin verdiend geld wordt geïnvesteerd. Een tweede argument om het analysekader voor te besteden geld te verbreden.

Het lijkt erop dat "Rheinland denken" daar eerder aanknopingspunten biedt dan het Angelsaksiche model. Het kan verandering inderdaad structureel oppakken als ontwikkeling met visie op een toekomst voor mensen in een zinvolle context. Maatschappelijk ondernemen bij uitstek zou ik dat willen noemen.

Structureel veranderen kan alleen als het perspectief van deelnemers op een hoger plan komt. Als een volgende fase van maatschappelijk bewustzijn. Over een dergelijk potentieel beschikt Homo Sapiens al eonen. Het vraagt vertrouwen in elkaar en een gezamenlijk breder perspectief dan het loonzakje alleen.

http://klaaseldering.eu/vv/documenten/Artikel%20Digitaal%20Bestuur_4.5.pdf
Maarten Verhoeven
Pro-lid
Prachtig artikel, spijker op z'n kop. Verandering moet je dus niet managen, maar doen en laten gebeuren?!! Dankjewel.

Meer over Weerstand tegen verandering