Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelt een subsidie voor samenwerking in de logistieke keten van het wegtransport. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het wegtransport in 2050 helemaal emissievrij is (zie ook de terugsluisregeling).
Het ministerie kijkt naar het verduurzamen van vrachtwagens én naar efficiënter vervoer. Op dit moment werken bedrijven in de wegtransportsector te weinig samen, terwijl dat veel vrachtwagenkilometers in Nederland kan besparen. Met deze subsidie worden dit soort samenwerkingen aangemoedigd.
Wat is het doel?
Het doel van deze subsidie is om het aantal gereden vrachtwagenkilometers in Nederland blijvend te verminderen. Dat is beter voor het klimaat. Met de subsidie krijgen ondernemers eenmalig geld om hun plan mee uit te voeren. In dit plan moet staan hoe ze minder kilometers rijden door samen te werken in de logistieke keten. Partijen in de logistieke keten werken bijna nooit vanzelf samen. Dit komt vooral omdat samenwerking kosten vraagt terwijl de winst onzeker is. Deze subsidie maakt dit risico kleiner.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 29 juni 2025 via deze website reageren op dit voorstel. U kunt uw mening geven over de regeling en op de uitleg. Het ministerie vooral benieuwd naar uw reactie op de volgende vragen:
- Vindt u de regeling duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kan het ministerie dit verbeteren?
- Vindt u de aanvraagstappen van de regeling duidelijk en eenvoudig genoeg? Zo niet, hoe kan het ministerie dit verbeteren?
- Als u de regeling leest, zou u deze subsidie wel of niet aanvragen? En waarom?
- Als u de regeling leest, denkt u dat deze subsidie helpt bij het verlagen van het aantal gereden kilometers? En zo niet, waarom niet?
De vraag is of het over kilometerreductie (alleen) moet gaan... over over een betere benutting van capaciteiten in transport.
Inzet middelen terugsluis voor logistieke efficiëntie
Ter verbetering van de logistieke efficiëntie is dit voorstel een van de specifieke maatregelen die worden gefinancierd uit de terugsluis:
-
Maatregel 1: Meten en verbeteren van CO₂-emissies
-
Maatregel 2: Bevorderen van samenwerking in de logistieke keten (deze maaatregel)
-
Maatregel 3: Verkenning van de toelating van de Super Ecocombi
-
Maatregel 4: Versterken van projecten gericht op logistieke efficiëntie
-
Maatregel 5: Oprichting van een Expertisehuis Logistiek
-
Maatregel 6: Digitalisering van logistieke processen in het mkb
Bron: Ministerie IenW
Lees ook: De vrachtwagenheffing komt eraan in 2026
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--