Dreigt Amsterdam stuurloos te worden in stadslogistiek?

Eind dit jaar trekt Amsterdam de stekker uit het Programma Logistiek. Wat de afgelopen jaren zorgvuldig is opgebouwd met pilots, samen met bedrijven, kennisontwikkeling, experimenten met hubs, elektrische voertuigen en vervoer over water wordt voortaan ondergebracht bij het reguliere, uitvoerende ambtelijke apparaat. 

De CBA, waarin evofenedex, TLN, MKB, VNO-NCW, KHN en andere organisaties samenwerken, stuurde de gemeenteraad een raadsadres dat 8 oktober op agenda van Amsterdamse gemeenteraad staat. Hun zorgen zijn niet mis: dossiers zijn kwetsbaar, kennis gaat verloren, de samenhang dreigt te verdwijnen. En dat op een moment dat de uitdagingen groter zijn dan ooit.

Stadslogistiek is geen luxe. Het gaat om de bevoorrading van supermarkten, winkels, ziekenhuizen en horeca. Het gaat om loodgieters en monteurs die bereikbaar moeten blijven, en om bouwprojecten die niet stil mogen vallen. Zonder slimme logistiek krijgt de stad lege schappen, misgelopen afspraken en stilvallende economie.

De afgelopen jaren heeft het Programma Logistiek tastbare resultaten geboekt: pilots met elektrische voertuigen in het centrum, de Park & Switch, CityHub op de Rode Loper, initiatieven voor vervoer over water en experimenten met lichte elektrische vrachtvoertuigen. Kleine stappen, maar essentieel in de overgang naar zero-emissie stadslogistiek en een leefbare binnenstad.

Toch lijkt de gemeente de urgentie niet te voelen. De financiering vanuit Stedelijke Vernieuwing wordt teruggeschroefd en de prioriteiten verschuiven. Daarmee dreigt stedelijke logistiek te verworden tot een bijzaak, terwijl juist een sterke regie en continuïteit nodig zijn; en dus de middelen. Vervoer over water is het pijnlijkste voorbeeld: na dertig jaar praten, pilots en mislukkingen is er eindelijk beweging. Maar zonder duidelijke borging kan ook dit opnieuw stranden.

Amsterdam wil vooruit op duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Maar zonder stevige coördinatie van de stedelijke logistiek blijven die ambities kwetsbaar. De stad kan letterlijk stilvallen als er geen regie is. Daarom is het essentieel dat de gemeenteraad stedelijke logistiek structureel borgt met middelen, expertise en mandaat. Dit vraagt om een vaste plek in de organisatie en samenwerking met het bedrijfsleven, zodat pilots en projecten kunnen doorgroeien. Ontbreekt deze borging, dan dreigen ondernemers vast te lopen, bouwprojecten stil te vallen en winkels en bewoners mis te grijpen. Stedelijke logistiek is geen bijzaak, maar randvoorwaarde voor een leefbare stad.

Walther Ploos van Amstel.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--