Ons land is al enige tijd in de greep van COFEE-20, het corporate feedback virus. Sinds de uitbraak van het feedback virus zijn al enkele duizenden medewerkers met ernstige burn-out klachten uitgevallen, is de sfeer op veel afdelingen onder het vriespunt en raken HR-afdelingen zwaar overbelast. Ik wil mijn ongelooflijke bewondering uitspreken voor alle medewerkers op de HR-afdelingen, die in onmogelijke tijden proberen hun organisaties draaiende te houden. Dat is niet nieuw. Dat doen ze al heel lang en dit virus zat eraan te komen.

We zijn ervoor gewaarschuwd. Burn-out is al lang corporate volksziekte nummer een.

Uit onderzoek is gebleken dat er twee dominante redenen zijn aan te wijzen voor de huidige uitbraak. Enerzijds is dat een toenemende onvrede over hoe dingen gaan, in combinatie met het gebrek aan eerlijke feedback, omdat veel mensen niet durven te zeggen wat ze echt denken en voelen. Anderzijds is dat de manier waarop feedback nu vaak gegeven wordt, die door veel mensen als bot en hard wordt ervaren, waardoor ze het feedback virus langer bij zich dragen en herstel meer tijd vraagt.

Lees ook:

Feedback geven en collega’s aanspreken, hoe doe je dat?

Doordat we elkaar nu massaal feedback zijn gaan geven, zijn drastische maatregelen helaas onvermijdelijk. Vanwege de emotionele gezondheid van mensen hebben al veel organisaties hun deuren moeten sluiten. Als we nu niet ingrijpen raken de HR-afdelingen zo zwaar overbelast dat onze corporate gezondheid niet meer kan worden gegarandeerd.

Samen met het Feedback Outbreak Team zoeken we naar oplossingen. Jongeren worden minder geraakt door het virus, omdat zij zich beter kunnen afsluiten voor feedback. Maar dat is niet in alle situaties het geval. Ook oordopjes en koptelefoons zijn niet geluiddicht. Er wordt onderzocht of medicijnen die werken bij antidepressiva, zoals valium en librium, de emotionele effecten van COFEE-20 verminderen en in het uiterste geval kan morfine worden toegediend, maar het zal duidelijk zijn dat dit geen blijvende oplossing biedt.

De prominente wetenschappers Hugo Mercier en Dan Sperber bevestigen in hun baanbrekend onderzoek The Enigma of Reason, dat het probleem zit in de manier waarop we redeneren. Wanneer iemand iets tegen ons zegt dat niet past bij wie we willen zijn, dan nemen we het in eerste instantie niet aan, zelf als het rationele bewijs overweldigend is. Donald Trump bevestigt dit. Zelfs in zijn organisatie zijn er mensen die niet luisteren naar zijn feedback, los van hun intelligentieniveau, status in de pikorde of het percentage narcisme in hun persoonlijkheid. Een zorgelijke ontwikkeling, volgens Trump.

ArrayWe zullen ons de komende tijd moeten houden aan de anderhalvemeterfeedbacksamenwerking. Komen we te dichtbij, dan wordt feedback als aanval ervaren en raken meer mensen besmet. Nemen we teveel afstand dan komt de boodschap niet aan. Anderhalve meter werkt het beste, omdat de negatieve effecten van feedback in die afstand uit de lucht gefilterd worden en er toch voldoende volume overblijft om de gehoorgang van de ander te bereiken. Dus: anderhalve meter afstand houden en je mond spoelen voordat je domme dingen zegt, zijn de belangrijkste manieren om dit virus eronder te krijgen.

En als we merken dat daardoor de druk op de HR-afdelingen minder groot gaat worden, dan kunnen we stap voor stap, misschien, ik doe geen beloften, dan kunnen we misschien weer stap voor stap terug naar een situatie waarin mensen op een gezonde manier kunnen samenwerken, waarin ze met elkaar praten in plaats van over elkaar. Maar zover is het nog lang niet. Dit zou zomaar nog jaren kunnen duren en er kunnen altijd nieuwe varianten opdoemen. Het Feedback outbreak Team waarschuwt voor een nieuwe variant, Feedtomorrow, die recentelijk is gesignaleerd in de buurt van Hilversum. Tot die tijd moeten we er met elkaar de schouders onder blijven zetten. Alleen samen krijgen we dit feedback virus eronder en worden onze organisaties weer gezonde plekken om in te werken.

Feedback op deze column is, zoals u zult begrijpen, niet gewenst.

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x