Clichés uit managementland

Columns

Er was eens een cliché. Een cliché is een veelgebruikte en daardoor afgesleten uitdrukking, zegswijze, beeldspraak of vergelijking.  De oorspronkelijke betekenis van een cliché of uitspraak heeft gedurende het alledaagse sociale verkeer haar pit verloren.

Voor mijn opleiding Bedrijfskunde Management, Economie en Recht, lees ik veel uit het managementland. Managementgoeroe’s vormen een bron van zowel informatie als irritatie, omdat mijn haren regelmatig overeind gaan staan bij het lezen van de hoeveelheid door hen gebruikte clichéformuleringen in slechts één artikel. ‘Een project kan men handen en voeten geven om de kwaliteit te kunnen waarborgen, zonder dat het haar authenticiteit verliest. Daarnaast zal de continuïteit van het bedrijf…’

'Effe sparren, iets levelen, elkaar contacten en het een en ander smart maken', vormen regelmatig genoemde uitdrukkingen die in populariteit blijven stijgen in het managementvocabulaire. Wanneer bijvoorbeeld een manager op onschuldige toon praat over kpi’tjes of cijfertjes, wil ik je graag adviseren om zo snel mogelijk de benen te nemen. Kpi’tjes of cijfertjes kunnen namelijk een organisatie maken of breken en een gemiddelde manager denkt niet in termen van samen winnen en samen verliezen. Tenslotte mogen tegenwoordig de woorden 'inspirerend, professional, proactiviteit en challenge' niet meer ontbreken in een motivatiebrief, omdat je anders bij voorbaat bent afgeschreven en je kunt fluiten naar je dreamjob. Als dienstverlener in opleiding ben ik altijd op zoek naar het onderscheidende vermogen van personen en producten. Dat clichés dan niet werken lijkt een cliché op zich.

En de clichés leefden nog lang en gelukkig.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Professionalisering