Channels

BCG heeft een onderzoek gedaan naar de wijze waarop bedrijven hun innovatie meten.

Een zin die er voor mij uitsprong was: “companies measure the wrong things—or fail to measure the right ones.”

Ik heb niet de indruk dat dit rapport bewijst dat het al of niet meten bepaalt of je succesvol bent in innovatie. Volgens mij worstelen veel bedrijven meer met de vraag hoe ze innovatiever moeten worden. Een grote veroorzaker van dit probleem is dat innovatie een ‘elite activiteit’ is bij veel bedrijven. Dit BCG rapport plaats ik wat dat betreft in hetzelfde management paradigma dat de gedachte aanhangt dat management het “het beste” weet.

Lees ook:

Goed contact met een leidinggevende is cruciaal

De elite heeft eenvoudigweg niet de capaciteit om voldoende ideeën en concepten adequaat tegen het licht te houden. Daar zijn meer mensen bij nodig en vooral ook een grotere diversiteit aan mensen.

Als ik kijk naar bedrijven die continu weten te innoveren, zie ik bedrijven die in staat zijn de kennis en ervaring van hun personeel via onderlinge samenwerking te laten groeien en te laten leiden tot vernieuwing.

Ja, deze bedrijven hebben ook een thermometer in hun processen om te monitoren, maar je hebt een draaiende motor nodig om de performance te kunnen meten.

 Jaap Linssen

Consultant Continue Innovatie

Innovation Factory

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x