7 manieren om een strategie te doen falen / slagen

Actueel

Bedrijfscultuur en gebrekkige communicatie vormen de top-2 van factoren bij falende strategie-implementatie binnen organisaties.

Een kwart van alle strategische bedrijfsbeslissingen, van marktkeuze tot innovatie en van structuurwisseling tot prestatieverbetering, komt nooit van papier. Dat allemaal bedenken krijgt alle aandacht, maar de uitvoering niet. En dan gaat het op tal van manieren mis. Van alle strategische beslissingen die in een organisatie genomen worden, haalt maar 60% het in de praktijk. Een veelheid aan factoren speelt in dit verschijnsel mee.

Hier zijn zeven manieren om de gekozen strategie in de praktijk grondig te verknallen.

1. Verdeeldheid in de top doet het besluit splijten in verschillende visies op de uitvoering ervan. Op lagere niveaus werkt die splitsing door en zo ontstaan kampen. Soms sluit de doelstelling niet aan op persoonlijke doelstellingen van het management.

2. Is er sprake van een visie op de uitvoering, of begint men gewoon maar? Dat laatste is in strategische beslissingen funest.

3. Wees niet te flexibel in de uitvoering. Een eenmaal gekozen verandertraject nog eens veranderen brengt veel onrust.

4. Mensen willen betrokken zijn bij het proces. Anders dreigt het `not invented here`-syndroom.

5. Nogal eens stelt de directie een verandermanager aan. Slecht idee. Zo`n persoon heeft geen autoriteit, staat buiten de dagelijkse praktijk. Middelmanagers en medewerkers kunnen, vaak zelfs met veel enthousiasme, dezelde taken aan.

6. Niet elke organisatie verandert even snel. Druk veranderingen niet door, dat kweekt verzet.

7. De mens is het moeilijkst te veranderen. Te vaak is er een blinde focus op structuur, terwijl de mensen als eerste aan bod moeten komen.

Een goede businessstrategie hoeft niet ingewikkeld te zijn. De beste businessstrategieen worden gemaakt door operationele managers. Managers laten zich te veel intimideren door externe professionals die zich de materie hebben toegeeigend en een overkill aan jargon gebruiken.

Elke manager kan een businessstrategie ontwerpen. Mits hij de volgende vragen kan beantwoorden:

  1. Wat is mijn business en waar wordt het geld gegenereerd?
  2. Hoe solide is mijn concurrentiepositie en welke vaardigheden en capaciteiten zijn de basis van mijn succes?
  3. Zit ik in een goede markt en wat denkt de klant?
  4. Hoe gedraagt de concurrentie zich en moet ik misschien iets anders gaan doen?
  5. Hoe en waar in mijn business wordt snel geld verdiend?

 

(bron: Technische universiteit Eindhoven) via Md Weekly

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marcel Beekman
Sommige managers hebben geen visie, alleen televisie (Bono)

Heel herkenbaar deze punten. Helaas hebben sommige managers het idee dat ze van bovenaf alles kunnen realiseren. Er is dan onvoldoende vertrouwen in de organisatielagen daaronder.

Betrekken van alle lagen van de organisatie in het bedenken en implementeren van de veranderingen is de sleutel.

Meer over Strategie