5 Tips om uit de arbeidskrapte te komen

Vijf tips om uit de arbeidskrapte te komen

Krapte op de arbeidmarkt zorgt ervoor dat de lonen weer stijgen evenals de kosten voor training en secundaire arbeidsvoorwaarden. De lage werkeloosheid en vergrijzing maken dat werkgevers zich zorgen maken over het vinden van goed personeel.

Behalve het tekort aan mensen is er vaak ook een tekort aan competenties bij de eigen medewerkers. Een vervelend verschil tussen de mensen die je zoekt en de mensen die je hebt.

Om de kennis op peil te brengen hebben veel organisaties een relatie met opleidingsinstituten om te zorgen dat het aanbod beter zal aansluiten bij de vraag. Zijn al deze activiteiten genoeg? In de praktijk niet volgens een telefonisch onderzoek bij honderd bedrijven en lokale overheden. De mensen die ik sprak gaven wel een aantal aardige tips om meer arbeidskracht te krijgen.

TIP 1-Gebruik marketing voor selectie en werving.

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor het uitdragen van de aantrekkelijkheid van het bedrijf, waarom het zo speciaal is om daar te werken. Vertrouw niet op de traditionele methoden om personeel te werven, zoals traditionele advertenties en open dagen. Wees veel uitdagender en creatiever. Acties, advertenties en positivo''s zouden de (potentiële) kandidaten moeten vertellen wat het bedrijf is en aanbiedt.

TIP 2-bedrijven die inkrimpen.

Zodra andere bedrijven inkrimpen komen er goede mensen beschikbaar. Neem contact op met de personeelsafdeling van het betreffende bedrijf. Zij zijn vaak blij met uw aanbod. Degenen die binnenkort op straat komen te staan kennen uw bedrijf wellicht niet of niet goed. In overleg kunt u uw bedrijf presenteren.

TIP 3 Iedereen visitekaartjes Sommige bedrijven geven visitekaartjes aan al hun medewerkers. Die kaartjes krijgen een extra functie door bijvoorbeeld achterop te melden dat u belangstelling heeft voor administratieve medewerkers, programmeurs en systeemontwerpers. Vraag uw medewerkers om die kaartjes te geven aan klantgerichte personen die zij zakelijk of privé tegenkomen. Zet ook een telefoonnummer, e-mailadres en de naam van een contactpersoon op het kaartje, zodat er direct gereageerd kan worden. Zo wordt het gewone visitekaartje een nuttig hulpmiddel TIP 4 Schakel klanten en leveranciers in

Uw klanten en leveranciers zijn een goede bron voor potentiële medewerkers of het verwijzen van mensen. Soms hoef je het alleen maar te vragen. Zij kennen u en uw organisatie en als hen dat bevalt, dan kunnen zij persoonlijk hun interesse laten blijken of geschikte kandidaten doorverwijzen. Deze methode werkt goed bij een aantal organisaties en de band met de klant of leverancier wordt er vaak beter van.

Tip 5 Werken en studeren

Studenten van HBO of universiteit zijn vaak op zoek naar een stage, of ze proberen studie en parttime werk te combineren. Als zij een goed werkhouding hebben en willen leren, dan kunnen zij een oplossing zijn voor kortlopende projecten. Waarschijnlijk verlaten zij de organisatie weer binnen een aantal maanden, maar in die tijd kunnen ze best nuttig zijn.

Samengevat is het vinden van goed personeel een van de uitdagingen van de 21e eeuw. Behalve de kandidaten die de personeelsafdeling selecteert zou iedere medewerker verantwoordelijk en betrokken moeten zijn bij werving en selectie. Natuurlijk moet u de arbeidsgehandicapten en oudere werklozen niet over het hoofd zien. Het is toch vreemd om te lezen over arbeidskrapte voor de groepen die er alles aan doen om een baan te vinden, maar nergens een kans krijgen. Als u zelf in die omstandigheden zou zitten, dan zou u uzelf toch ook niet te oud of te lastig vinden?

En………………. Heeft u er weleens aan gedacht dat een ondernemingscultuur waar respect, open en eerlijkheid en een goede sfeer centraal staan en worden beleefd, een grote aantrekkingskracht hebben. Voeg daarbij een stijl van leiderschap die er op gericht is om mensen te coachen en te stimuleren in hun ontwikkeling. Dan heb je een krachtig marketinginstrument dat voor een grote aantrekkingskracht zal zorgen naar de nieuwe medewerkers die u zoekt. De kans is groot dat zij u weten te vinden. Een utopie? Het is het proberen waard.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>