Werknemers kijken slecht gedrag af van baas

Het niet nakomen van afspraken, het pesten van collega's of het lekken van vertrouwelijke informatie: het mag niet. Maar als de baas het wel doet, kopiëren medewerkers dat gedrag snel. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG en de Erasmus Universiteit.

Fraude
Ruim een kwart van de ondervraagde werknemers zegt afspraken niet na te komen omdat de eigen leidinggevende dat ook niet doet. Hetzelfde geldt voor het pesten van collega's, plegen van fraude of lekken van vertrouwelijke informatie. Misbruik van het kopieerapparaat, internet of wachtwoorden hangt overigens niet samen met voorbeeldgedrag van de manager.

Voorbeeldgedrag
Volgens onderzoeker prof. M. Kaptein kan integer gedrag van medewerkers alleen ontstaan als de baas het goede voorbeeld geeft. Bovendien moeten er duidelijke regels worden opgesteld en moeten managers openstaan voor kritiek, aldus Kaptein.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

J. de Ridder
Prof. Kaptein trapt met dit onderzoek een open deur in: natuurlijk zullen medewerkers, indien hun baas het slechte voorbeeld geeft, dit gedrag volgen. Daar hoef je geen professor voor te zijn om dat te weten. Voorts beweert hij dat correct gedrag van de baas hét uitgangspunt is om integere medewerkers binnen een bedrijf te krijgen. Heeft integriteit (wat is dat eigenlijk?) echter niet alles met cultuur te maken? Deze cultuur wordt naar mijn idee gevormd door alle medewerkers van het bedrijf, elk met een eigen bijdrage vanuit zijn eigen cultuur. Normen en waarden verschillen ook per mens en per cultuur. Wat is dan ‘goed’ voorbeeldgedrag voor alle medewerkers? Dit alles is een enorm complexe materie waarbij Kaptein nogal kort door de bocht lijkt te gaan. De vraag is dan ook wat de waarde van dit artikel is.
Ferdinand Leys
De vis rot inderdaad vanaf de kop.
Roos
Als baas zijnde mag je toch meer dingen dan de rest van het personeel? Ik denk dat iedereen binnen een bedrijf volwassen genoeg moet zijn om dat te begrijpen.
Ernst Wallinga
Het is natuurlijk een open deur die ingetrapt wordt en maar gelukkig er is ontzettend veel over dit onderwerp geschreven wat het niveau van een dergelijk onderzoek als dit overstijgt. Dus als je diepgaander inzicht wilt in deze materie kan je nog even vooruit. Dit riekt naar het trekken van aandacht (waarom hebben de onderzoekers dat eigenlijk nodig?).

Maar als we dan toch deuren intrappen, dan doe ik ook graag een -overigens niet door enig onderzoek mijnerzijds onderbouwd- deurtje open:

Het personeel veronderstelt dat de baas op zijn/haar positie terecht is gekomen door dit gedrag.
Conclusie ondergeschikten: hogerop? Doe als je baas!
J. de Ridder
Waarom trekt een bedrijf als KPMG aandacht voor dit onderwerp? Nogal logisch, de afdeling waar dhr. Kaptein werkt moet ook draaiende worden gehouden… En professors c.q. consultants op dit gebied zijn niet goedkoop, zeker niet die van KPMG!
Wat kunnen we dan doen aan het hele integriteitprobleem? De oplossing die KPMG biedt heet de integriteit barometer/thermometer (bron: www.kpmg.nl). Kaptein en kornuiten komen dan langs om uw integriteit te meten. Blijkbaar heeft KPMG een (super)instrument ontwikkeld, en moet dat met dergelijke ‘wetenschappelijk’ onderzoeken onder de aandacht worden gebracht.
Hoe integer is KPMG eigenlijk zelf om met dit soort onderzoeken te proberen klanten binnen te halen?