De meest exotische vakantiebestemmingen passeren deze pre-zomerse dagen de revue. Walvissen spotten in Patagonië. Peniskokers fotograferen in Borneo. Collega-ondernemers evenwel lijken hun schaarse vrije dagen eerder door te brengen in minder uitheemse oorden als Balkonië. Nou ja, misschien kies je daar wel voor als je besluit te gaan ondernemen. Maar vreemder is het dat ondernemend Nederland ook in zakelijk opzicht niet veel verder komt dan Rundumhause.
De wereld wordt steeds kleiner. Met het grootste gemak bewegen we ons massaal over deze aardkloot. (Dat was vroeger wel anders, toen mijn oude buurman op weg naar het zonnige zuiden tot drie keer toe in Maastricht de borden richting Luik volgde, maar telkens weer in Liège het spoor bijster raakte.) In de global economy spelen fysieke afstanden zelfs helemaal geen rol meer, betoogt New York Times redacteur en Pulitzer Price winnaar Thomas Friedman in zijn boek The World is Flat (een absolute aanrader!). Via internet verplaatsen bedrijven hun activiteiten probleemloos naar lagelonenlanden. Bel je in Amsterdam de helpdesk van je computerfabrikant, omdat je laptop is gecrasht, dan zou het best eens kunnen dat de telefoon in India wordt opgenomen. No problem.
Startte internet als medium voor het uitwisselen van informatie, inmiddels zijn de mogelijkheden exponentieel toegenomen. Je kunt er ook machines, systemen en processen mee aansturen en bewaken. Remote, vanuit de plaats die je het beste of voordeligst uitkomt. En dat zal alleen maar toenemen, stelt Friedman. Wat elders goedkoper kan plaatsvinden, zal daar vroeg of laat gegarandeerd naartoe verhuizen. Water stroomt altijd naar het laagste punt.
Allemaal mooi en aardig, die platte wereld Maar toch kopte het Financieele Dagblad op 7 maart j.l. ‘MKB kijkt te weinig over de grens’. “Door het verre buitenland te mijden, blijft een belangrijk potentieel onbenut voor verdere internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven.” Koudwatervrees? Onbekendheid met de letterlijk grensoverschrijdende mogelijkheden? Taalproblemen? Te weinig markttransparantie? Een beetje ambitieuze ondernemer zou dergelijke obstakels inmiddels toch uit de weg moeten hebben geruimd.
Een platte wereld is misschien minder avontuurlijk, maar biedt ons ondernemers wel aantrekkelijke kansen. We hoeven alleen maar verder te kijken dan ’s lands grenzen. Én we zullen onze reis goed moeten organiseren. Dat wil zeggen, onze bedrijfsprocessen en communicatie. Strandde mijn buurman in Liège door een communicatieprobleem, via slimme webtoepassingen en andere weloverwogen communicatiemiddelen bereiken we vandaag de dag probleemloos onze bestemming. En bereikt die bestemming ons. Want ja, water stroomt inderdaad naar het laagste punt. Maar het heet hier toch niet voor niets Nederland?!
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>