9 Reacties

Een op zich duidelijk pleidooi voor vernieuwing krijgt voor mij toch een hele nare bijsmaak door deze verwerpelijke vergelijking. Bent u serieus van mening dat Paracetamol had moeten ‘vernieuwen’ zodat de consument gedwongen word een hogere prijs te betalen? Vergeet u niet dat producten, en vooral medische producten, er niet alleen zijn om er geld mee te verdienen, maar dat zij ook een bepaald nut hebben? En weegt het nut in het geval van Paracetamol niet zwaarder dan al het andere? Uw ‘wet’ mag van mij (schoorvoetend) van kracht zijn bij luxeproducten, maar toch zeker niet bij geneesmiddelen? Of juicht u de laatste trend toe waarbij de rechten op (schaarse) geneesmiddelen worden opgekocht zodat de nieuwe aandeelhouders nog snel even kunnen cashen? Bah!

Wat is Blokker, vlees noch vis. Alle mooie management modellen ten spijt. De wereld is veranderd. Het internet heeft het aankoop en beslis gedrag van de consument blijvend veranderd. Wil je als fysieke retailer, en dat is Blokker zeker overleven dan zal de klant een reden moeten hebben om naar de winkel te komen. De belangrijkste zijn in mijn beleving de volgende. Prijs, uniekheid en beleving. Je zult op één van deze drie jezelf moeten onderscheiden.

Op prijs doen ze dat zeker niet, met Action en Bijvoorbeeld de Aldi zijn ze qua perceptie veel duurder. Een prijsvechter worden lijkt me geen serieuze optie. Dure huurlocaties en het zit niet in het DNA.

Uniek, ze hebben niets wat je ook niet ergens anders kunt krijgen. Dus deze valt ook af.

Dan de laatste, beleving, bijvoorbeeld Ikea, mensen staan in de file om er te komen. Een groot deel van het assortiment van de Blokker is daar verkrijgbaar. Mensen zien het bijna als een uitstapje. Of meem de Mediamarkt, ze hebben eindelijk beleving toegevoegd. Je kunt proberen, ruiken, proeven. Ze geven trainingen voor het gebruik. Ze proberen een community op te bouwen.

Nu de vernieuwde Blokker in Uden, ik ging op weg voor een moederdag cadeau. De winkel is kleiner, minder spullen. Ik was het overzicht kwijt. De kassa en service balie tegen de muur verstopt. Geen personeel dat me welkom heet of zichtbaar benaderbaar voor vragen. Met alleen een nieuw logo en een verfje gaan ze het niet redden.

Als ik zo door de analyse en al die modellen ga, lijkt het op een dure met behulp van consultants in elkaar gezet plan. Dat de plank voor wat betreft de markt en de consument enorm heeft misgeslagen.

Maak van Blokker het living home, zorg voor goede en enthousiaste medewerkers. Laat de klant het ervaren als een goed hotel waar deze graag weer terug komt.

Ik was afgelopen weekend in een vernieuwd (Belgisch) filiaal van Blokker en de ommezwaai was zeer duidelijk “voelbaar”: aangenaam, georganiseerd en overzichtelijk. Het was een verrassing om te merken dat er een frisse wind waait doorheen deze keten. Logisch dat ze eerst alle filialen willen vernieuwen vooraleer ze een andere reclamecampagne opstarten, maar dat zal een noodzaak zijn om van het ‘oubollige’ imago af te geraken.

Ik: “Hebt u herbruikbare afsluiters voor plastic zakjes?” Winkelmeisje: ik zal even gaan kijken. Nee, dat is helaas uitverkocht”. Ik:” wanneer komen ze binnen?” (Ik wil als klant best nog een keer terugkomen). Zij:” dat weet ik niet, vrijdag misschien?” (teleurstelling van mij: Ik wil als klant niet meermalen terugkomen voor zo’n product. Dus dan maar ergens anders naar toe).

Het ligt niet aan het winkelmeisje maar aan de service- en vooral ook de verkoopgerichtheid van de organisatie: “Zal ik bellen als ze binnen zijn?” Want zoals de oude winkelier het wist: Groot of klein, een klant is een klant!

De wet op de Paracetamol is slechts een metafoor. Zeker mee eens dat medicijnen betaalbaar moeten blijven, maar voor 65 cent per 20 stuks kun je bijna geen fabriek meer laten draaien!

Blokker heeft nog problemen met verkrijgbaarheid van spullen. dat moeten ze inderdaad snel op orde krijgen. Lijkt mij een prioriteit want is immers een hygiëne factor!

Dienstbaarheid personeel is nog steeds onder de maat bij Blokker. ben ik mee eens. Zeker een groot punt van aandacht. Rome en Keulen zijn echter ook niet in één dag gebouwd. Hou rekening met de enorme complexiteit van deze ombouw!

Een uitstekende analyse van wat er allemaal met Blokker mis is. Lees ook http://www.grimbertrost.nl

Heb met veel interesse uw analyse gelezen. Maar ben bang dat de specialisatie van de Blokker winkels op (korte termijn ) niet meer houdbaar is. Retailland is dramatisch aan het veranderen. Veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op in navolging van de 4de industriële revolutie. Hoe houdbaar is het besteedbaar inkomen? Een tweedeling in de samenleving werkenden met een hoog inkomen en mensen zonder werk. Voor de eerste groep is het internet een uitkomst. Low effort, effectief en efficiënt. De andere groep (grootste gedeelte) krijgt te veel om dood te gaan te weinig om te leven. Kortom de primaire doelgroep van de Blokker verdwijnt. Wat er mis is in de winkels is resultaat van de verandering in koopgedrag van de consument. Voorgestelde verandering is kostenverhogend waardoor het resultaat nog meer onder druk komt.
Ik mis een innovatieve visie die continuïteit waarborgt, lastig maar meer dan noodzakelijk. De Action formule ligt ruim voor en deze veranderingen gaan geen soelaas bieden. Ik hoop dat Blokker het lek boven krijgt en wens hen alle succes. Zoek de kansen ga niet voor bestrijden van de symptomen.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x

Inloggen op ManagementSite.nl

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account?

Word gratis lid
x

Inloggen

of