Veranderen wordt ontwikkelen

Actueel

Veranderingen doorvoeren in een onderneming is nog altijd een tergend langzaam proces. Management teams zijn gefrustreerd dat ze steeds achter de wagen aanhobbelen. Management teams zijn gefrustreerd omdat ze steeds achter de wagen aan hobbelen. Ze zijn de hele tijd alleen maar bezig te reageren op de markt, in plaats dat ze de markt leiden.

Brandjes blussen
Dat wordt met name veroorzaakt door allerlei ‘no-no's' zoals kleine conflictjes, stapels rapportages en e-mails, die ze dagelijks moeten afhandelen. Deze persoonlijke frustratie leidt ertoe dat mt's geen plezier meer hebben in het leiden van het eigen bedrijf. De organisatieleiding is belangrijk als boegbeeld. De energie en het enthousiasme zijn bepalend voor de groei en het succes van de onderneming.

Bedrijven moeten proactief zijn. Dit betekent op macroniveau dat het bedrijfsleven de markt niet meer leidt, maar geleid wordt door de markt.

Tergend langzaam
Tijd om te veranderen zou u zeggen. Inderdaad, maar dat is meestal een tergend langzaam en moeizaam proces. Eentje om rustig een jaar of drie voor uit te trekken. Bedrijven zijn wel gewend om binnen drie maanden een grote marketingcampagne op te zetten of een nieuw product te lanceren. Maar een cultuuromslag bínnen een organisatie is nog steeds een erg lang proces.

Vaak wordt gezegd dat mensen in het algemeen ‘moeite hebben met veranderingen'. Die aanname leeft ook in boardrooms. Als we het ‘ontwikkelen' noemen in plaats van ‘veranderen', willen mensen ineens wél. Mensen zijn volgens hem geboren om zich te ontwikkelen. De manager moet zijn team erbij betrekken en het vooral niet presenteren als: ‘we gaan vanaf nu alles anders doen'. Maar meer als: ‘dit gaat goed, en op deze gebieden kunnen we nog veel beter worden, ons ontwikkelen'.

Organisaties zijn nogal eens doorgeschoten in professionalisering of rationalisering en werken daardoor vervreemding in de hand. Organisaties zijn taaie systemen die een eigen dynamiek vertonen en defensiemechanismen hebben die uitstijgen boven de optelsom van de individuen.

Veranderen van organisaties is te vaak gericht op tekorten en veel te weinig op bezittingen (krachten, vermogens en dromen). Veranderaars proberen vaak een nieuwe werkelijkheid op te leggen, zonder dat er goed wordt gekeken naar de echte, authentieke beweging: je kunt niet zomaar een rivier de bocht om sturen.

Veranderingen worden zelden afgemaakt omdat managers voornamelijk beloond worden voor startenergie, en niet voor volhouden.

Samenvatting uit: MT De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron.


Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven