Valkuilen bij debiteurenbeheer

1 Samenwerking met sales niet nodig
Sales en credit management hebben hetzelfde belang: zoveel mogelijk protelijke omzet binnenhalen. De informatieuitwisseling tussen de afdelingen is van cruciaal belang om het winstpotentieel voor de onderneming veilig te stellen. Is de prospect kredietwaardig? Welke betalingsvoorwaarden stellen we? Hoe betaalt de klant?

2 Contract is maar bijzaak
Zeker, vertrouwen in elkaar is een belangrijke basis. Maar zonder overeenkomsten wordt credit management er niet makkelijker op. Vooraf aan de prestatie de verwachtingen vastleggen, is beter dan achteraf vaststellen wat de bedoeling was en wat de eventuele consequenties zijn van het niet presteren.

3 De betaling komt vanzelf
Gelukkig zijn er nog klanten die zonder enige aansporing op tijd betalen. Maar dat worden er steeds minder, blijkt uit statistieken. Tijd voor beheer. Zelf of door derden. Beheer wil zeggen dat de klant een herinnering en aanmaning krijgt als
hij of zij in gebreke blijft met betalen.

4 De debiteur is altijd fout
Het merendeel van de oorzaken waarom debiteuren niet of te laat betalen zijn gelegen in de onderneming zelf. De redenen variëren van geen factuur verzonden, de verkeerde factuur verzonden tot aan de kwaliteit van het product of de dienst is niet goed. Credit management is klantenservice: ontneem uw
klanten alle redenen om niet te betalen.

5 Mijn klanten zijn heilig
Op basis van deze stelling denken nog al wat ondernemingen dat zij niets hoeven te doen aan credit management. De klant is koning ook al wordt er niet voor betaald…. Ook in die ondernemingen is credit management zinvol. Naast de reguliere opbrengsten, brengt credit management in kaart welke klanten inderdaad koning mogen zijn en welke niet.

6 Credit management kost meer dan het oplevert
Als dat zo is, moet de financieel manager er inderdaad gelijk mee ophouden. Maar hij moet zich dan wel afvragen of hij echt credit management heeft bedreven. Want bij het merendeel van de ondernemingen waar credit management is geïmplementeerd is de winst zichtbaar toegenomen, is de liquiditeitspositie verbeterd, is de klantbinding verstevigd, zijn de processen verbeterd en is de interne klantfocus sterk toegenomen

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>