Hoe moet een dm-er met adresgegevens omgaan?

De Wet bescherming persoonsgegevens is daar duidelijk over. Een bedrijf dat een mailing wil versturen en daarbij gebruik maakt van haar eigen klantenbestand, mag dit doen als de mailing aansluit bij het doel waarvoor het klantenbestand is aangelegd en als het bedrijf haar klanten daarover van te voren op de hoogte heeft gesteld. Zo mag een autohandelaar zijn klantenbestand gebruiken om aanbiedingen te doen van vergelijkbare of verwante producten, zoals auto's, maar bijvoorbeeld ook accessoires of autoverzekeringen. Ook het gebruik van een vaste klantenkaart door bijvoorbeeld een drogist is geoorloofd, als de klant maar duidelijk wordt gemaakt dat een van de doelen van gegevensverwerking het doen van aanbiedingen is. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor gegevens die zijn verwerkt in verband met de garantieperiode op een product. Ook met deze gegevens mogen aanbiedingen worden gedaan, zolang de klant daarvan maar vooraf op de hoogte is gesteld.
In al deze gevallen moeten de personen op wie de gegevens betrekking hebben wel worden geïnformeerd over de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen een dergelijk gebruik van hun gegevens. Dat geldt bijvoorbeeld ook bij direct mail van liefdadigheidsinstellingen die een bepaald goed doel ondersteunen. Deze bezwaarmogelijkheid kan onderdeel uitmaken van de klantenkaart, het garantiebewijs of van de op naam verstuurde reclameboodschap.
Als iemand bezwaar heeft tegen het gebruik van zijn persoonsgegevens voor DM-activiteiten dan moet dat verzoek altijd worden ingewilligd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Direct Marketing.