Top-10 rattenstreken op de werkvloer

Actueel

Rattengedrag op het werk is heel gewoon, dat weten we sinds het verschijnen van de bestseller Hoe word ik een rat? van Joep Schrijvers. Managers zijn de grootste aanstichters van dit gedrag, menen werknemers. Dat blijkt uit onderzoek door hoogeleraar Muel Kaptein van de Rotterdam School of Management onder 750 leden van de beroepsbevolking.

Roddelen en liegen
Roddelen gebeurt het vaakst (86 procent), gevolgd door liegen (80) en fronten kiezen (70). Weinig voorkomende rattenstreken zijn: bewijzen verzamelen om iemand te beschadigen (19 procent), vertrouwelijke informatie van anderen doorspelen (21 procent) en elkaar ondermijnen (32 procent).

Top-10 rattengedrag
De respondenten zijn ook gevraagd aan welk rattengedrag zij zichzelf schuldig maken. De top-10 is als volgt:

1. Roddelen (47 procent)
2. Sporen vernietigen (30 procent)
3. Meer laten vertellen dan lief is (27 procent)
4. Liegen (23 procent)
5. Fronten kiezen (22 procent)
6. Pas afsnijden(11 procent),
7. Ondermijnen (11 procent)
8. Lobbyen (10 procent)
9. Politieke spelletjes (9 procent)
10. Mensen uitspelen (9 procent).

Slecht voorbeeldgedrag
Collega's slachtofferen, vernederen en kwetsen worden meestal als onacceptabel ervaren. Bijna de helft vindt dat roddelen tot op zekere hoogte wel kan. De belangrijkste oorzaak voor rattengedrag op de werkvloer is verkeerd voorbeeldgedrag van leidinggevenden (84 procent). In driekwart van de gevallen is oneerlijke behandeling van medewerkers door leidinggevenden en jaloezie tussen medewerkers een bron voor rattengedrag.

Gevolgen
De gevolgen van rattengedrag zijn veelal groot. In bijna 90 procent neemt de werksfeer af. In driekwart nemen de werkprestaties af. Slechts in 18 procent wordt er lol en plezier beleefd aan rattengedrag.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

m. leijtens
Typisch dat op dit artikel geen reactie is gekomen....

Inderdaad is het een gebrek aan goed management wanneer zich deze sfeer in een team ontwikkeld. Geef als manager vertrouwen in je medewerkers en je krijgt er respect en een sfeervolle afdeling voor terug. Immers je baan maakt een groot deel uit ( 40 urige werkweek) van je werkzame leven! Maak er daarom iets moois van, het heeft een positieve invloed op je gezondheid ook.
Lies
Ik schrijf mijn eindverhandeling over 'cynisme' op het werk, en rattengedrag lijkt op cynisme. Ratten zijn op zoek naar macht, en willen dit bereiken ten koste van anderen. Macht kan zichtbaar zijn, maar ook zeer onzichtbaar: een rat die een collega wegpest heeft zijn macht laten zien!

Mag ik vragen wie dit artikel geschreven heeft?
kuup muts
Leuk stuk. Het roddelen is op mijn stagebedrijf duidelijk zichtbaar en dat vooral binnen 1 afdeling. Waar dan ook zichtbaar is dat de werknemers niet als gelijke beschauwd worden door de leidinggevende. De andere werknemers roddele daardoor vooral over degene die wat meer aandacht krijgt. Hierdoor ontstaat er geen prettige sfeer en merk je dat er binnen de afdeling groepjes ontstaan. En dat de oudste op de afdeling zich overal buiten houdt en zelf ook maar zeer weinig waardering krijgt voor zijn werk, en de manager ook geen werk naar hem delegeerd.

De vraag hierop, hoe pak je dit aan? Ik als student Technische bedrijfskunde, ben bezig met een probleemoplossende stage, waarbij ik dus oplossingen voor dit soort bevindingen moet zoeken. Hebben meer mensen hier ervaring mee gehad en hoe is dit aangepakt?
Jos Steynebrugh
Kuup,

Er zijn meerdere mogelijkheden. Zelf koos ik (en kies nog steeds) voor de "harde aanpak":

1) verifiëren:
2) confronteren / constateren
3) schriftelijke waarschuwing (gele kaart)
4) tweede schriftelijke waarschuwing (rode kaart)
5) derde keer is enkele reis personeelszaken: WIE het ook is

Ja, natuurlijk geeft dat trammelant, maar "schipperen" ook en vééééél meer.
Na één geval (proefballonnetje) wordt het meestal aanmerkelijk stiller.
Niet vergeten de zaak te documenteren en . . . zelf het goede voorbeeld te geven.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
silas
Jos respect voor jou. Je bent een voorbeeld voor velen die dit niet aandurven, waardoor er veel mensen onnodig beschadigd raken.

Meer over Hufters op de werkvloer