Toekomstige eigenschappen van een topmanager

De manager zoals we die nu kennen, sterft uit. Het is tijd voor dynamische, internationaal georiënteerde leiders. Mensgerichte competenties bepalen het succes van de topmanager in de toekomst. De topmanager van nu komt met taakgerichte competenties zoals besluitvaardigheid en analyseren goed weg, maar met name mensgerichte competenties als dynamisch leiderschap, communicatie en zelfreflectie zullen het succes van de topmanager in de toekomst bepalen.

Ook moet hij over het vermogen beschikken nieuwe ontwikkelingen het hoofd te bieden en de juiste ontwikkelingen waar nodig zelf te initiëren. Centraal staat het vermogen om te veranderen en zeker ook: anderen daarin mee te krijgen.

Maatschappelijke trends
Een veranderende wereld vraagt om een ander type leider. Er is een aantal maatschappelijke trends dat hierom vraagt:
- samenwerking kent geen grenzen, culturele sensitiviteit is nodig
- schaalvergroting en toename van complexiteit van organisaties
- verdergaande kenniseconomie, mondiger medewerkers
- meer maatschappelijk en milieu bewustzijn
- gezin wint van carrière, medewerkers minder loyaal aan bedrijf
- serieuze 24-uurs economie.

Diversiteit
Hij of zij moet ook beschikken over een duidelijke visie en culturele sensitiviteit. Daarnaast is het van belang zowel maatschappelijk, als internationaal georiënteerd te zijn. In de toekomst komt de focus in het bedrijfsleven steeds meer te liggen op diversiteit en culturele verschillen.

De landsgrenzen zullen vervagen als het om samenwerking gaat. De manager van de toekomst zal zich moeten verdiepen in diversiteit, in internationale en culturele verschillen en hij/zij zal zijn aanpak per werknemer moeten aanpassen om zo tot de meest optimale samenwerking te komen.

Lees ook:

Competentieontwaarding
Over vaardigheidsinflatie en de veronachtzaming van basale sociale vaardigheden
door: Arjan Lautenbach
Basale vaardigheden als luisteren, goede vragen stellen en open staan voor nieuwe informatie zijn vaak doorslaggevend in de relatie met klant, medewerker en leverancier. Juist professionals denken maar al te gauw dat ze hierover beschikken. Ten onrechte: open staan voor feedback en twijfelen aan de juistheid van de eigen overtuigingen, blijken schaars ontwikkelde competenties. De auteur beschrijft welke problemen hier liggen en wat eraan te doen is.

(bron: HR Praktijk)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--