Tips voor de crises.

Marketingdeskundige Roland van Kralingen heeft een aantal wetten geformuleerd die helpen de koers te bepalen voor marketeers die de recessie willen gebruiken om sterker te worden.

De wet van de verbondenheid
Reconnect met uw klant. Uw klanten zijn veranderd, in een paar weken tijd. De waarden en emoties van voor Zwarte Maandag hebben een andere volgorde gekregen. De Zeitgeist is opnieuw geboren. Zekerheid, veiligheid, familiewaarden, cocooning, groepsgedrag, discipline, orde, betrouwbaarheid, consistentie, gehoorzaamheid, inzet, betrokkenheid en somberheid zijn weer terug. U denkt uw klant te kennen? Die kennis is inmiddels achterhaald.

De wet van de slimme innovaties
Kies ondanks alles toch voor innovatie. Blijf meerwaarde bieden. In een volatiele markt veroorzaakt door een recessie is een prijsgevecht het ergste dat een bedrijf kan overkomen. Innoveren is het enige antwoord. De gedachte is als volgt: een aaneenschakeling van kleine innovaties om het product te verbeteren of het merk inspirerend te houden, draagt eraan bij dat het marktaandeel behouden blijft of zelfs stijgt. Deze kleine maar slimme innovaties hebben tijdelijk invloed op het gedrag van de consument.

De wet van het contact
De mediastrategie moet op z'n kop. Andere tijden vragen om andere media. Juist nu geldt: meten is weten. Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De kortetermijnresultaten wel te verstaan. Online marketing, direct marketing en salespromotie moeten een hoge prioriteit hebben.

De wet van de keuze
De portfolio is te groot en te inefficiënt. Ga terug naar de essentie. Vraag u af wat ook alweer de echte reden is van het oorspronkelijke succes. Zijn alle producten en diensten meegegaan met de tijdgeest? Grijp rüchksichtslos in. Schrap alle overbodigheden.

Hoe geef je als leider mensen hoop?
* Wees optimistisch en beschouw jezelf als iemand die mazzel heeft. Ter indicatie: verzekeringsagenten die optimistisch in het leven staan, verkopen 37% meer verzekeringspolissen dan pessimisten.
* Zie tegenslagen als nuttige ervaringen waarvan je kunt leren. Het enige wat alle succesvolle mensen gemeen hebben, is dat ze (veel) fouten hebben gemaakt.
* Tel je zegeningen. Schrijf geregeld op welke positieve dingen je hebt meegemaakt ¯ van een leuke avond met vrienden tot een nuttige vergadering waarbij de directie een voorstel van jou heeft overgenomen.
* Heb vertrouwen en durf risico’s te nemen. En relativeer: wat is nou eigenlijk het ergste wat er kan gebeuren?
* ‘Hoop is passie voor wat mogelijk is’, zei Kierkegaard ooit. Laat die passie zien.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Marketing Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>