Supply Networks: it is all about people

Columns

Het jaar 2010 nadert zijn einde. Een mooi moment om even terug te kijken op mijn vakgebied. En als ik dat doe, dan zie ik  belangrijke ontwikkelingen in de Supply Chain. Hoe langer hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dé Supply Chain niet bestaat. “Keten-management" Alleen het woord al.

Ten eerste klinkt “keten” zo gebonden. Zo beklonken. En dat is nu net iets wat we niet willen. Juist die beklonkenheid beperkt de mogelijkheden. Je wilt niet vastzitten aan de schakel voor je of achter je. Je wenst flexibiliteit. Keten-flexibiliteit. Of in keurige vaktaal “Supply network connectivity” of “Demand network connectivity”: samenwerken op basis van gezamenlijke waarden en doelen. Door krachtenbundeling willen wij meer bereiken. Voor een bepaald doel. Voor een bepaalde tijd. Voor een ander doel wellicht een andere partner, een andere afspraak.

En dan het 2e woord van “keten-management”. Ik ken geen enkele Supply Chain manager die de gehele keten managet. Dat is een utopie. Partijen in de keten willen ook niet ge-managet worden. Zij willen hun eigen persoonlijke en organisatiedoelstellingen halen. Zij willen hun dromen waarmaken en hun ambitie realiseren.

Wat betekent dit?

Het feit dat een “Supply Chain” wordt gevormd door mensen, zoals u en ik, maakt dat een supply chain niet tastbaar is. Geen materie is. Onze stelling is dan ook dat dé supply chain als zodanig niet bestaat. Als we al over de supply chain spreken, dan bestaat deze uit een verbinding van mensen die processen uitvoeren, die producten of diensten ontwikkelen en deze producten en diensten produceren en leveren. Dat hier meerdere partijen of bedrijven voor nodig zijn, maakt dat wij over de bedrijfsgrens heen moeten kijken. Ons open moeten stellen voor de ideeën en ambities van onze toeleveranciers enerzijds en van onze klanten anderzijds.
Dat is meer dan een blauwdruk bedenken van de nieuwe Supply Chain. Dat is veel meer dan de invoering van een Supply Chain “tool”. En dat is écht veel meer dan te denken dat we die Supply Chain gaan “managen”.

Dit vraagt om een geheel andere benadering. Een benadering die uitgaat van de kracht, ambitie en creativiteit van alle betrokkenen. Betrokkenen waarmee in openheid en met respect wordt gediscussieerd over de optimale oplossingsrichting. Van toeleverancier tot klant.
Het gaat daadwerkelijk over organisatievernieuwing. Vernieuwing die uitgaat van andere vormen van samenwerking. Die openstaat voor ideeën en oplossingen van buiten de hiërarchisch begaande paden. Het kan bijvoorbeeld door het creëren van netwerken van mensen die, al dan niet tijdelijk, met elkaar samenwerken aan een bepaald onderwerp. Het kan door het vormen van “communities” van mensen met eenzelfde ambitie.

De uitdaging voor de toekomst is om bovenop de bestaande organisatiestructuur te komen met innovatieve organisatie-oplossingen. Oplossingen die ruimte bieden om nieuwe innovatieve wegen in te slaan op zowel het gebied van product- als ook procesinnovatie.
Het ontwerpen en ontwikkelen van organisatievernieuwing is wat ons in 2011 zal bezighouden. Wij hopen u ook.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
Robert,
Zojuist aan de monteur van een CV onderhoudsbedrijf uitgelegd dat de ketel waarvoor hij (onaangekondigd) komt er niet meer is. Geen nood, dan komt ie onderhoud plegen aan de ketel die er wèl is, want dát is hun core business. Ik leg em uit dat die nieuwe ketel nog in het celofaan zit: zo nieuw is ie. En hij dóét het. En daar zijn we héél blij mee in deze ijskoude en aanstormende feestdagen. Of ie er dus niet met een schroevendraaier naar wil wijzen. Tja, dat zal tòch moeten, want hij wil merk, type en serienummer weten. Normaal zit er een sticker op waardie gegevens op staan, nu dus niet. Of ik even in de administratie . . . Nee dus. De opdrachtgever is de woningbouwvereniging die ons huis (net op tijd en voor een goede prijs) gekocht heeft. Die gaf opdracht aan een installateur voor levering en nu dus de derde partij: het onderhoudsbedrijf. De (zeer beleefde) onderhoudsmonteur zegt niets, maar het wit van zijn ogen is secondenlang en allesbetekenend zichtbaar.

Supply Networks: it is all about people. Jazeker. People die hun processen op orde moeten brengen om onnodige kilometers en uren te voorkomen. En rampen. Want nu is het toevallig overdaad van volstrekt onnodige zorg, maar met dezelfde moeite geldt het een ketel die gewoon ergens administratief vergeten wordt. En dan vliegt er weer ergens een voorgevel uit een pui. "Het technisch Rechercheteam tast volledig in het duister over de oorzaak" meldt een groot landelijk ochtendblad dan.

Dus, mensen, licht je logistiek, aanpalende processen en bijbehorende gegevens eens door. Volgens mij zijn daar gouden bergen te vinden in termen van besparing op onnodigheden c.q. onvolkomenheden. Dit is slects één voorbeeld, maar ik kan er moeiteloos tientallen van geven.

Ik ben het dus ontroerend met je eens, Robert: de tranen schieten me in de ogen bij dit soort menselijk geklungel binnen 100% geautomatiseerde gegevensuitwisseling. “Op naar de volgende” zei de monteur veelbetekenend bij het afscheid.

Groet,
Jos Steyebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Meer over Innovatief organiseren