Supply chain management is een containerbegrip

Supply chain management is een containerbegrip. De naam suggereert dat het over het beheersen van goederenstromen in de toevoerketen gaat, maar SCM gaat over veel meer.

Een letterlijke vertaling van supply chain management is het beheersen van de toevoerketen, weten wat je moet bestellen en zorgen dat het er op tijd is. In de praktijk wordt onder supply chain management veel meer verstaan. In de brede zin van het woord gaat het over alles wat maar iets met planning en de uitvoering van goederenstromen heeft te maken. Dit kan zich dus ook binnen de muren van een bedrijf (ERP) of een magazijn (WMS) afspelen.

Supply chain planning
Veel mensen verstaan onder supply chain management vooral het planningsdeel van de logistieke besturing:
Detailplanning = Het bepalen van de optimale volgorde van orders op de diverse bewerkingsplekken en uitrekenen van (interne) levertijden
Productieplanning = Berekenen van vrijgifte-momenten en aantallen (Material Requirements Planning oftewel MRP)
Forecasting = Berekenen van (verkoop-)voorspellingen op basis van in te geven voorspellingsmethodieken
Voorraadbeheer = Om kunnen gaan met verschillende voorraadstrategieën, berekenen van optimale (bestel-)seriegroottes, bestelgrenzen en veiligheidsvoorraden
Distributieplanning = Het berekenen waar en hoeveel producten op voorraad moeten worden gelegd en bepalen van de optimale balans van centrale en decentrale voorraad
Supply Chain Planning = Plannen/optimaliseren van voorraad en productie over een aantal schakels in een lineaire keten
Netwerkplanning = Plannen/optimaliseren over een aantal schakels in een convergente/divergente keten (dus een netwerk)

Zes managementpraktijken leiden tot superieure supply chain
Ondernemingen met sterk presterende supply chains onderscheiden zich van andere bedrijven door de toepassing van zes managementpraktijken. Dergelijke ondernemingen koppelen hun ketenstrategie aan de bedrijfsstrategie en maken de supply chain groep tot stakeholder in besluitvorming rond de businessplanning.

De corporate strategie wordt ook vertaald in tastbare supply chain targets en initiatieven. De keten is ook gesegmenteerd om de complexiteit van diensten en producten beter te managen. Het leveranciersnetwerk is op maat gemaakt om doelstellingen te optimaliseren op het gebied van kosten, diensten en risico`s. En dat betekent dat de onderneming waar nodig selectief investeert in flexibiliteit ten koste van efficiency. Om de keten van A tot Z te optimaliseren worden tools aangewend. Dit betekent wel dat de ketenmanagers eigenaar worden van `end-to-end` kosten om te voorkomen dat optimalisatie van de ene functie ten koste gaat van die van een andere.

Ook moeten robuuste sales en operatieplanningprocessen gecreëerd worden waarbij sales, finance en ketenteams actief samenwerken. Ten slotte zijn het hebben van toptalent met veel expertise en accountability belangrijke succesfactoren.

Meer over logistiek en Supply Chain op DE LAASTE METER

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: Harm Beerens en ManagersOnline

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>