Succesvol ondernemen op een volle markt

Actueel

De meeste markten zijn overvol. Denk bijvoorbeeld aan de kledingbranche, waar het een komen en gaan is van winkels. Toch hoeft een bomvolle afzetmarkt geen probleem te zijn. Ook zijn er organisaties die alles doen(of heel veel) voor iedereen. Ze leveren een breed scala van producten en diensten en hun doelgroep is breed of niet geformuleerd. Hierdoor is hun marktpotentieel in een volle markt maximaal, luidt de redenering.

Maar is dit wel zo? Dit lijkt op het eerste oog een slimme strategie, maar niets is minder waar. Doordat er geen of nauwelijks kleur wordt bekend, wordt het aanbod van deze organisaties als doorsnee en standaard beschouwd, met alle consequenties van dien.

Dit zijn ook de organisaties die ‘klagen’ dat er zoveel concurrentie is. En het leuke is: deze ‘moordende concurrentie’ is het resultaat van niet kiezen. Want concurrentie kies je uiteindelijk helemaal zelf uit. Dan maar liever kiezen voor een ‘gat in de markt’.

Vijf tips om u te onderscheiden van de concurrentie

Zoek een niche
Kleine bedrijven zijn geregeld succesvol op een volle markt door een verwaarloosde niche te bedienen. Maak een klanttevredenheidsonderzoek. Zo komt u erachter wat uw klanten van uw huidige dienst vinden en, belangrijker, wat ze nog missen.

Specialiseer u

Leer en innoveer
Neem uw diensten of productieproces eens onder de loep. Wat kan er beter of efficienter?

Snelheid en capaciteit
In een volle markt is tijd belangrijk. Vraag uzelf af hoe snel u kunt leveren, hoe u eventuele wachtlijsten wegwerkt en hoe uw planning beter kan. Daarnaast is capaciteit een belangrijke factor. Het onderscheidend vermogen van dit bedrijf, zit hem in het feit dat ze elke moment van de dag genoeg personeel beschikbaar hebben voor opdrachten.

Succes door focus
Focussen is niets anders dan het bewust kiezen van een markt op basis van aanbod, doelgroep en werkwijze. Door een optimale mix van deze ingrediënten voor uw organisatie te kiezen ontstaan direct een veelheid van voordelen.

Scherpe communicatie
Door de juiste focus te kiezen wordt uw aanbod veel specifieker en scherper. Hierdoor kunt u uw doelgroep veel gerichter aanspreken en uw aanbod veel concreter verpakken. Het bewust kiezen van een focus leidt tot scherpe communicatie.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: De Zaak) door Niobe Eilander

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Ondernemerschap