Channels

Stress wordt vaak veroorzaakt doordat mensen veel te hoge eisen aan zichzelf stellen of een organisatie de functie-inhoud van de medewerkers in rap tempo wijzigt. Vaak zonder te kijken naar de persoon achter de medewerker. Als een functie namelijk niet bij de persoonlijke en psychologische kenmerken van de medewerker past, dan levert dat geheid problemen op.

Tegenwoordig lijkt het de gewoonte dat goede medewerkers binnen een organisatie gemakkelijk doorgroeien naar een hogere functie of de functie-inhoud wordt in korte tijd veranderd door bezuinigingen of nieuwe regelgeving. Na een half jaar blijkt dan vaak dat medewerkers veel overuren draaien en fouten beginnen te maken. Medewerkers worden kortaf en geïrriteerd in het contact maar naar eigen zeggen gaat alles goed. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de stress heeft toegeslagen.

Wat kun je doen om deze vorm van stress te voorkomen?
Leer mensen inzien dat persoonlijke psychologische kenmerken bepalend zijn voor de hoeveelheid energie die bepaalde werkzaamheden kosten. Dat ligt voor iedereen weer anders en heeft niets te maken met het eigen maken van bepaalde vaardigheden. Voorkeuren voor werkomgeving, vorm van samenwerken of de manier van werken liggen veelal verscholen in iemands persoonlijkheid. Daarom is het zinvol om in veranderende omstandigheden aandacht te hebben voor de persoon achter de medewerker en niet alleen te kijken naar de kennis en vaardigheden die iemand beheerst. De kunst is om naast de selectie die op kennis en vaardigheden plaatsvindt, ook te onderzoeken of een medewerker de functie zonder al te veel moeite zal kunnen vervullen. Je voorkomt daarmee onnodige werkstress en de kans op uitval wordt aanzienlijk kleiner.

Door: Helga Janssen van IMPULS Inzicht & Inspiratie te ‘s-Hertogenbosch

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x