Senseo Crema, een jaar later

OUDE KOFFIE IN NIEUWE ZAKKEN

Philips en Douwe Egberts gefeliciteerd met één jaar Senseo Crema. Wat een leuk product. Ik was in 2001 een van de eerste kopers en heb veel plezier aan het apparaat beleefd…

…totdat het apparaat het begaf. Geen bon meer, dus geen garantie (dankuwel Albert Heijn). Maar wel nog een berging vol met sachets van Douwe Egberts. Dus op zoek naar een vervanger. Eerst mijn geliefde Wehkamp gebeld; ‘Neen, helaas niet leverbaar en we weten absoluut ook niet wanneer weer wel. Philips laat ons in de steek’. Toen naar mijn geliefde huishoudwinkeltje in Broek In Waterland, de firma Ploeger; ‘Philips levert ze ons niet. Ik had er wel 50 kunnen verkopen. Philips zegt dat er niet voldoende koffie van DE te koop is’. Bij It’s en Megapool liep het niet anders….

En het begon een jaar geleden ook al zo ontzettend fout. Uitstel op uitstel terwijl de software al maanden in de schappen lag. Meteen waren de sachets al uitverkocht. Daarom fors ingeslagen bij de Makro. Volgens de marketeers van DE dronk de consument meer dan 20 koppen per dag per apparaat. En zoveel koffie konden ze niet aan. Ooit gehoord van het opslinger- en inschakeleffect bij een productintroductie? Zelfs Albert Heijn bracht daarom een eigen sachet op de markt. Nu één jaar na introductie lukt het ze nog niet om het apparaat te leveren. Ze zouden het nu toch moeten kunnen denk je dan…

Logistiek moet een nachtmerrie zijn voor de slimme marketing jongens en meisjes van Philips en Douwe Egberts. Wat een uniek samenwerkingsconcept hadden zijn bedacht. Maar de starre logistiek werd een nachtmerrie. Je bedenkt een heel mooie product en dan kan de logistiek het niet aan. Producten komen de fabrieken niet uit. De voorraden deugen niet. En uiteindelijk moet je de klant teleur stellen.

Ze hadden veel kunnen leren van aloude logistieke lessen. De nieuwe technologieën zijn er toch. Er is point-of-sale informatie beschikbaar. De retailers snappen heel goed wat ECR betekent. Met advanced planning software kun je de logistieke informatie van de verschillende deelnemers in de supply chain aan elkaar plakken. Er bestaat zoiets als collaborative planning. We leven in het Internet-tijdperk dus alle informatie is transparant. Hebben ze dan een heel jaar zitten pitten? Maar misschien is het ze ook niet verteld door hun logistieke collega’s die denken in termen van voorraden en benutting van de productiemachines en niet in termen van marktaandeel, concurrentie en winst.

Vanmiddag ga ik lekker shoppen. Op zoek naar een Siemens of Krups of zo’n chique Nespresso van Nestle. Philips heeft even helemaal afgedaan. Ik ben bereid geweest te betalen voor een nieuw apparaat, terwijl de garantie nog geldig is, maar zelfs dat mocht deze consument niet. Ik krijg gewoon geen apparaat. Let’s make things better krijgt dan ineens een heel andere betekenis. Klantgerichtheid kan ze in elk geval niet worden verweten.

In 2001 won Wehkamp de Nederlandse Logistiekprijs. Volkomen terecht. Wat doe zij het goed. Al jaren kopen wij naar tevredenheid kleding, witgoed en huishoudelijke artikelen. Snel, compleet en vriendelijk. Als er een prijs voor logistieke onbenulligheid zou bestaan, dan zou die in 2001 zeker naar Douwe Egberts en Philips mogen. Heren en dames gefeliciteerd!

Walther Ploos van Amstel.
Vrije Universiteit in Amsterdam.

p.s. voor 2002 nomineer ik kantoorleverancier www.vikingdirect.com voor de Nederlandse Logistiekprijs. Wat zij in de markt laten zien is echt ongekend.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Allert Goossens
Walther, je ervaringen met Senseo kan ik niet (beoor)delen, daar ik (nog) een Nespresso aanhanger ben, maar je nominatie voor Viking-Direct ondersteun ik van harte! Inderdaad een logistieke en dienstverlenend topper!
Henk Verhoog
Zelfs Wehkamp kon ons niet leveren, pas ruim drie maanden na de bestelling ontvingen wij onze felbegeerde Senseo Crema.
Hoezo 24-uurs levergarantie?
Mario Putker
Helemaal eens. Grandioos ! snel, klantvriendelijk (ook bij ruilen), effectief en efficiënt, kortom wat wil je nog meer. By the way, mijn Senseo Crema werkt -gelukkig- nog wel goed, maar ik leer hiervan dat we geen al te grote voorraden sachets in huis moeten halen !
Henk Nelemaat
Geachte crisiscentrum v/d padsjunks.

Hoe kan ik normaal boodschappen doen als u niet zorg kan dragen voor volle vakken in onze faforite Senseo Crema pads afd.
Overal is het huilen met de pet op,geen pads,geen koffie.
Waarom moet ik iedere dag denken aan KPN ,UPC,Senseo,
Iedere week moet ik op zoek in ZUTPHEN naar jullie product.
Al mijn vrienden zoeken mee,we huren een bus om gezamelijk te zoeken naar ons heerlijk bakje koffie.
Ik ben het zat om iedere keer die arme supermarkt chef op zijn ,,,,,
te geven terwijl u de schuldige bent.
In Zutphen hebben we al een actie(zoek de Pads),leuk of niet.

De 1 zit met een apparaat zonder pads,en de andere zit met pads
zonder apparaat.Misschien een leuk uitwisselingproject!!!
Groetje,s Zutphen.....Ligt in Gelderland!! Doei
danny
wij zijn een belgisch gezin en zien nu (april )voor het eerst reklame over senseo.....is het interessant om dit systeem te kopen???
hier verkrijgbaar voor 70€.....in diverse elektro-zaken en waren huizen!
Marty van Lieshout
van het senseo crema apparaat, Januari 2001 werd ik in Zoetermeer in de gelegenheid gesteld het wonder aan te schaffen.
Ik had er al veel van gehoord en het was / is inderdaad een prachtig systeem.
Dus na aanschaf direct op zoek naar koffiepads,...een regelrechte ramp op marketing gebied. Na erg lang zoeken kon men het mij zelfs in de D.E. winkel niet leveren,ook info via website van deze firma leverde totaal niets op!
Na 3 weken kon de koffie mondjesmaat ingekocht worden, alleen bij A.H. daar deze de klant graag van dienst is, uiteraard is dit de reden geweest zelf pads te gaan maken omdat de vraag het aanbod oversteeg.
Ik heb gehoord dat het huidige probleem in de productielijn ligt, samen met de invoering deze maand van het apparaat in Belgie zorgt dit ervoor dat wij elk weekend een ware speurtocht moeten houden.

D.E. destructie eigen ?
Boris
Ik ben wel erg tevreden over mijn Senseo Crema die ik in augustus 2001 heb aangeschaft. In de supermarkten in mijn omgeving (Den Bosch) geen probleem met de levering van de koffiepads, deze zijn in diverse supermarkten (ook bij de goedkopere) volop verkrijgbaar en de prijs is niet overal het zelfde. De smaak van de koffiepads van Albert Heijn vind ik niet denderend, die halen het niet bij The Real Thing! Zijn ze op dit moment nog in de handel?

Onlangs heb ik van DE een brief gekregen met uitleg over de produktie die opgevoerd zou zijn. In juli 2002 zijn er volgens DE helemaal geen problemen meer te verwachten.
Sylvia Einig
Senseo Crema op de website van de Kijkshop gevonden, kijkshop in Roermond opgebeld, gehaald, Pads bij C 1000 en AH gekocht. Nooi meer andere koffie.
Groetjes
Sylvia
p.plagmeijer
Vandaag geinformeerd naar de SENSEO. Zou volgens It's eind sept, in een verbeterde versie (vorige lekte) weer leverbaar zijn. Trouwens met de COUNTDOWN-kaart zou het apparaat maar 64 euro moeten kosten, da's een koopje. Even wachten dus, maar gezien al het wel en wee ga ik een echt apparaat kopen.
Ben Thoolen
twee zakken padjes aangeschaft, gewoon tijdens de lunchpauze, en van zowel hard- als software lagen er nog hele stapels. Heb ik dan zoveel mazzel?

Overigens moet ik een en ander nog uitproberen hoor....
Max Hollemans
Mocht u net als ik niet tevreden zijn over de fabrieksmatig ingestelde sterkte van de senseo crema, dan kunt u op de volgende page een kijkje nemen. Ik heb daar beschreven hoe op simpele wijze de sterkte van de senseo is in te stellen. http://members.lycos.nl/senseocrema/