Channels

Het is door het Amerikaanse onderzoeksinstituut Gallup uitgebreid onderzocht: de medewerkers van een organisatie met een ‘purpose’ zijn gelukkiger dan die in een organisatie zonder purpose. Ook functioneren ze beter. Ze zijn om precies te zijn 29% gelukkiger, 12% productiever en 40% minder gestressed. Geen wonder dat steeds meer organisaties op zoek gaan naar hun eigen purpose. Het is een mooie manier om het werkgeluk en de productiviteit van je medewerkers te verhogen. Maar werkt dat eigenlijk wel zo? Is purpose inderdaad het wondermiddel om dit te bereiken?

Werkgeluk

In de huidige ‘experience economy’ is werkgeluk een hot item. Het hebben van mooie ervaringen wordt steeds belangrijker. We geven minder geld uit aan materialistische zaken als merkkleding, elektronische apparatuur of dure auto’s. Door de toegenomen welvaart zijn dure spullen voor een grote groep mensen beschikbaar geworden en dus niet langer interessant om je mee te onderscheiden. In plaats daarvan investeren we door middel van inspirerende ervaringen in onze ‘uniekheid’. We werken onze bucketlist af en geven geld uit aan inspirerende ervaringen. Werken vanuit purpose past naadloos in dit plaatje. Het is een manier om een nog mooiere werkervaring te hebben, om nog geïnspireerder bezig te zijn en dus om nog interessanter en gelukkiger leven te hebben.

En laat je er -als je om deze reden vanuit purpose wilt werken –  nou precies niet gelukkiger van worden! Werken vanuit purpose gaat namelijk niet over hoe je er zelf beter van kunt worden. Niet in geld en niet in geluk. Werken vanuit purpose gaat over wat jij te geven hebt aan de mensen om je heen en aan je omgeving.

Een mooi voorbeeld hiervan is Patagonia; een Amerikaans bedrijf dat outdoor sport kleding maakt. Het is opgericht door een aantal klimmers en surfers met een grote liefde voor het buitenleven. Nog steeds zit deze liefde voor de natuur diep in de organisatie van Patagonia verankerd. Tegelijkertijd voelen ze een urgentie om de klimaatcrisis te stoppen. Zo doneren ze minstens 1 procent van hun tijd, diensten en omzet om honderden kleine natuurorganisaties over de hele wereld. Onlangs hebben ze zelfs president Trump aangeklaagd omdat hij twee grote natuurparken wilde reduceren. Dat Patagonia kiest er niet voor om te nemen, maar om te geven. Ze dragen zorg voor hun omgeving terwijl ze tegelijkertijd ook goed voor zichzelf zorgen. Deze sterke verbondenheid met het hogere doel van de organisatie maakt dat medewerkers zich trots voelen en geluk halen uit de bijdrage die ze leveren aan het behoud van de natuur.

Werken vanuit Purpose

Wanneer je werkt en leeft vanuit purpose, gaat het niet over jou en hoe jij hier beter van kunt worden. Het gaat niet over hoe je meer geld of meer geluk kunt verdienen maar over hoe jij een positieve bijdrage kunt leveren aan het ecosysteem waar je onderdeel van uitmaakt.

Het bijzondere is dat wanneer je dit doet, de beloning vanzelf volgt. Van geven  wordt je namelijk gelukkig. Onderzoek wijst uit dat iets goeds doen voor een ander of voor je omgeving geluksstofjes in je hersenen vrijmaakt die voor een gelukkig en vervuld gevoel zorgen. Werken vanuit purpose verhoogt dus wel degelijk je werk- en misschien zelfs wel je levensgeluk, maar alleen als je het vanuit de juiste motivatie doet.

Ga dus, wanneer je vanuit purpose wilt werken, niet op zoek naar hoe dit jouw leven nog interessanter zou kunnen maken. Kijk in plaats daarvan naar wat je hebt te geven aan je collega’s, je klanten, je stakeholders en je omgeving. Je hoeft niet onmiddellijk, net als Patagonia, een sociale onderneming te worden of een maatschappelijk probleem op te lossen. Je kunt echter binnen jouw bereik wel eerlijke en duurzame keuzes maken en doen wat goed is voor jezelf en voor je omgeving. En je zult zien dat wanneer je begint met geven, het geluk vanzelf volgt.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Judith, hiermee heb je de essentie van purpose te pakken. Het is een mooie paradox: wie purpose kiest om er beter van te worden, wordt doorzien. Wie purpose kiest om te geven, wordt er uiteindelijk zelf beter van.

Prima punt. Heel goed om purpose terug te brengen tot wat het echt is. Dit onderwerp trekt veel onzin en rare redeneringen aan. Het is niet een manier om je (interne/externe) imago als organisatie te boosten – kartonnendozenfabriek W. Hendriks & zonen kan gewoon een heel mooi bedrijf zijn en heeft geen purpose nodig, bij wijze van spreken. En ga niet bij Tony’s werken omdat al je in Vietnam backpackende vrienden dat zo geweldig lijkt om op Insta te zetten.

Eigenlijk People, Planet, Profit, Purpose.

Iedere organisatie dient een purpose te hebben. Match jouw eigen purpose niet bij de organisatie purpose dan dien je zelf een keuze te maken. Go out and find happiness at another organization or change yourself.

x
x