Channels

Zou het niet geweldig zijn als de mensen in je team met passie hun werk doen? Dat ze bevlogenheid laten zien voor hun vak waardoor werken geen moeten is maar iets waar je plezier uit haalt? En resultaten met minder moeite gehaald worden? Dit is de droom van veel managers. De realiteit is echter vaak anders; je teamleden missen het heilige vuur, ze doen hun werk maar een stapje extra zie je ze helaas niet vaak zetten en je medewerkers praten over het werk als iets dat moet. En niet als iets dat leuk is.

De hamvraag is; hoe zorg je er als manager voor dat je medewerkers gepassioneerd zijn in hun werk. Begin met het onderzoeken van je eigen mindset en gedrag. Want de mensen in je team zijn vaak een afspiegeling van jouw eigen gedrag. Wat jij er in stopt komt er ook weer uit.

Durf jezelf eens de vraag te stellen: hoe gepassioneerd ben ik? Het kan zijn dat je heel bevlogen bent. Maar ook dan kun je niet gepassioneerde medewerkers in je team hebben. Want met alleen bevlogenheid ben je er niet.

Lees ook:

Je team te traag? Misschien ga jij wel te snel.

Het overbrengen van je bevlogenheid is een kunst. Onbewust kun je in een paar valkuilen stappen.

Een voorbeeld. Karin is manager. Zij is enorm bevlogen in haar werk maar mist dit bij haar team. Ze roept vaak tegen haar medewerkers dat ze passie en enthousiasme mist en dat ze er van baalt dat haar mensen soms wat passief en ongeïnteresseerd in hun werk overkomen. Ze vraagt of haar teamleden meer drive en initiatief willen tonen. Haar mensen horen dit regelmatig aan maar worden op geen enkele manier getriggerd echt te veranderen. Het tegenovergestelde gebeurt. Ze worden nog passiever!

Wat is hier aan de hand? Karin stapt in de valkuil dat ze alleen maar praat over het WAT en HOE. ‘Wat’ door te vertellen wat ze allemaal graag zou willen (meer drive, initiatief). En ‘hoe’ door ook nog eens te vertellen hoe haar mensen dit moeten doen (wees minder passief, meer geïnteresseerd, meer enthousiast). Ze legt oplossingen neer bij haar team door ze te vertellen wat ZIJ wil. Hierdoor ontneemt ze elk initiatief bij haar team mee te denken over wat ze ZELF willen. Daarnaast verdiept ze zich ook niet in haar teamleden door bijvoorbeeld te vragen wat de reden is van hun gedrag. Kortom; Karin denkt veel te goed te weten wat goed is voor haar mensen. Vanuit haar eigen enthousiasme overvleugelt ze de ander volledig.

Wat is wel wijs en effectief? Ga naar het WAAROM. Vertel zelf WAAROM JIJ gekozen hebt voor deze baan. Vertel waar je hart ligt, waar je goed in bent (en noem gerust je valkuilen; daar word je mens van). Met andere woorden: vertel bevlogen over jezelf. En geef aan waar jij denkt dat je met je team naar toe wilt. Niet alleen in termen van winst en omzet maar vooral in termen van WAARDEN. Welke waarden vind jij als manager belangrijk en vraag aan het team welke waarden zij belangrijk vinden. Formulier vervolgens met elkaar de waarden die jullie als team van belang vinden.

Door op deze manier te communiceren raak je mensen echt. Waarom? Omdat je communiceert van hart tot hart. Mensen willen niet alleen maar cijfers en resultaten horen. Ze willen voelen dat er een mens achter de manager zit. Dat inspireert en motiveert om ook gepassioneerd te werk te gaan. Daarnaast geef je ruimte aan mensen mee te denken over wie ze zelf zijn en wie jullie als team willen zijn.

Natuurlijk zullen er medewerkers zijn die niet mee willen/mee gaan en passief blijven. Besef dan dat jij er alles aan hebt gedaan deze mensen te bewegen. Uiteindelijk is het dan niet meer jouw verantwoordelijkheid dat deze mensen niet mee willen. Het is wel jouw verantwoordelijkheid te beslissen of je met deze mensen verder wilt. Ze in je team laten zitten kan frustrerend werken. Heb dus het lef afscheid te nemen van medewerkers en een plek te vinden waar zij wel tot hun recht komen.

Het stappenplan naar het terugbrengen van passie in je team:

Stap 1: Mis je bevlogenheid in je team? Onderzoek eens hoe jij je eigen bevlogenheid (mits je die echt hebt) overbrengt op je team.

Stap 2: Misschien ben je in de volgende valkuilen gestapt: ben je te veel op het WAT en HOE aan het richten? Draag je vooral oplossingen aan? Laat jij je team wel meedenken? Heb helder waar je valkuil zit.

Stap 3: Richt je op het WAAROM. Vertel over jezelf; waarom heb jij deze baan, waar ligt je hart, welke waarden hang je aan.

Stap 4: Vraag je teamleden WAAROM zij deze baan hebben. Zet ze aan het denken over henzelf en over de teamwaarden.

Grote kans dat je door middel van deze manier van communiceren heel andere gesprekken krijgt en je mensen geïnspireerd zijn om vanuit hun eigen hart te gaan werken.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Wat ik mis in dit verhaal is het persoonlijke en het gezamenlijke doel van de teamleden en het team. Dat is de basis voor elk goed functionerend team.

Als er geen duidelijk en eenduidig doel is waar met z’n allen overeenstemming over bereikt is dan heb je als het ware een roeiboot die alle kanten opgaat. Behalve de goede en daar is de lol dan gauw vanaf.

Naast het doel (persoonlijk en als team) is de houding en het gedrag van en in de groep zeer bepalend. Als daar niet de juiste afspraken over gemaakt zijn is de kans op onwenselijk en contraproductief gedrag erg groot.

Mooie praktische handvaten voor een emotioneel-thema. Helemaal passend binnen de filosofie dat emoties en het kennen van de WHY (Simon Sinek), de brandstof zijn voor succes. Ook goed dat de kracht van de voorbeeld-functie van “the Boss” wordt benadrukt.

x
x