Sturen op winstgevende groei vormt voor veel ondernemingen een uitdaging. Groei gaat steeds vaker gepaard met waardevernietiging. Veel bedrijven boeken weliswaar meer winst, maar onvoldoende om de kosten van de groei te dekken: de winstverbetering compenseert niet zowel de extra operationele kosten als de kapitaalkosten.
Bij winstgevende groei gaat het om zowel de duurzame positie van de onderneming in de markt als de duurzame waarde van de onderneming. Deze dimensies tegen elkaar afgezet genereren vier typen bedrijf:
1) het zorgenkind dat negatief scoort op zowel strategische als financiele waarde;
2) de gazelle die een positief strategisch perspectief niet weet te materialiseren:
3) de hardloper die waarde creeert, maar slechte strategische vooruitzichten heeft en roofbouw pleegt door investeringen in de marktpositie uit te stellen, het merk uit te hollen en te wachten met innovatie.
4) kroonjuwelen die positief scoren op zowel strategische als financiele positie.
Winstgevende groei wordt gekenmerkt door vier valkuilen. Dit zijn:
1) ongegrond marktoptimisme,
2) een eindwaarde die te hoog geschat is,
3) onvoldoende differentiatie in risicoprofiel.
4) kapitaalkosten van een investering en transitiekosten die onderschat worden.
Deze problemen vormen de paradox van de winstgevende groei.
(bron: Managersonline.nl)
Gerelateerde artikelen

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Winstgevende groei hoeft geen probleem te zijn wanneer de juiste key performance indicators worden verzameld. Voor dit doel bestaat er tegenwoordig uitstekende open source software op het gebied van business intelligence.