Organisatiegedrag in historisch perspectief

Actueel

Hoewel de mens emoties op de werkplek heeft `getemd`, blijven deze een belangrijke rol spelen in organisatiegedrag. Het managen van emoties op de werkplek is echter een vaardigheid die steeds opnieuw aangeleerd moet worden - zo bewijst de geschiedenis van emoties op de werkplek.

Al in de vroege Middeleeuwen werd aan het Hof een plaats aan tafel bij hooggeplaatste figuren letterlijk bevochten. Naarmate de tijd verstreek, werden dergelijke interacties zeldzaam - ze werden gereguleerd en bepaalde gedragingen werden niet meer getolereerd. Ook tijdens de Industriele Revolutie kampten de meeste arbeiders met een problematische discipline, een gedrag dat niet zelden met geweld werd beteugeld.

Gedragspatronen veranderen pas na verscheidene generaties omdat een sociale configuratie deze langzaam reguleert en standaardiseert. En dit kan in elk tijdvak een andere invulling krijgen. Emoties moeten namelijk gezien worden in het licht van machtsbalansen en interdependenties.

Omdat emoties contextafhankelijk zijn, is emotiemanagement geen generieke vaardigheid, maar een discipline die door elke nieuwe generatie opnieuw geleerd en uitgevonden moet worden. Werden emoties vroeger beteugeld met de bullepees, vandaag de dag geschiedt dat middels uitleg, regelgeving en training

Lees het volledige artikel:

Organizational behavior in historical perspective
Part 1: The taming of emotions.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Emotie management