Organisatie moet weten wat werknemer drijft

Organisaties die mensen aan zich willen binden, moeten inzetten op identiteit, trendonderzoek doen en weten wie ze in huis hebben. Aan het woord is Michiel Schoemaker, hoogleraar talentmanagement en organisatie-identiteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ondanks het veranderde psychologische contract, andere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden moeten managers nog steeds aandacht hebben voor de relationele aspecten: mensen zijn immers sociale wezens en floreren in een goede sfeer met leuke mensen. Daarom doen organisaties die duidelijk maken waar ze voor staan het zo goed op de arbeidsmarkt.

Zo hechten pas afgestudeerden veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen waardoor bedrijven die dit in hun arbeidsmarktcommunicatie belichten een streepje voor hebben. Ook moeten organisaties weten wie ze in huis hebben - elk type werknemer behoeft andere stimuli om te presteren.

Toch is het moeilijk om werknemers te sturen - volgens sommige psychologen is dit zelfs onmogelijk omdat mensen net eens zelf weten wat hen drijft. Leidinggevenden moeten hun invloed dus wat meer relativeren. Er is immers geen een-op-een relatie tussen leiderschap en bedrijfsprestatie. Hiertussen zitten immers veel variabelen als medewerkers, prive-sfeer, gezondheid, economie en omgeving.

(bron: MD WEEKLY)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>