Ondernemen moet fiscaal aantrekkelijk worden

Met het wetsvoorstel 'Werken aan winst' moet ondernemen fiscaal aantrekkelijk worden. Maar wat is de keerzijde deze van belastingverlaging?

De inmiddels aangenomen wijzigingen op grond van 'Werken aan winst' lijken voordelig. Vooral het fors verlaagde tarief van de vennootschapsbelasting en de nieuwe MKB-winstvrijstelling van 10% voor ondernemers die onder de inkomstenbelasting vallen, lijken leuk. Maar zoals altijd moet het uit de lengte of uit de breedte.

Er zijn dus ook maatregelen getroffen om de belastingopbrengsten weer te verhogen. Budgetneutraal is een in de politiek gevleugeld woord. Het is niet allemaal goud wat er blinkt.

Afschrijvingen
Neem nou de afschrijvingen. Dat zal u een flink stuk winst gaan kosten. De afschrijving op bij de onderneming zelf in gebruik zijnde gebouwen is met ingang van 1 januari 2007 beperkt door de restwaarde te stellen op minimaal 50% van de WOZ-waarde. En voor verhuurde panden is dat zelfs 100%. Is de boekwaarde van uw pand(en) lager dan dat, dan mag u vanaf 2007 niet meer afschrijven.

Bovendien wordt de WOZ-waarde wordt waarschijnlijk vanaf 2008 ieder jaar opnieuw vastgesteld (en hij zal vast niet omlaag gaan), zodat dat steeds erger wordt. Als u het pand vóór 1 januari 2007 heeft gekocht en daar nog geen drie jaar op heeft afgeschreven, begint deze regel pas na deze drie jaar.

De afschrijving op andere bedrijfsmiddelen is ook beperkt. Zo mag op goodwill maar maximaal tien procent per jaar worden afgeschreven en op overige bedrijfsmiddelen 20%. Dat geldt ook voor computers en andere snel verouderende bedrijfsmiddelen. Het verlies moet dan dus bij vervanging worden genomen.

Overgangsregeling
Voor bedrijfsmiddelen die u op 1 januari 2007 al op de balans had staan geldt een overgangsregeling. Deze komt er neer dat u vanaf 1 januari moet gaan afschrijven uitgaande van de boekwaarde op die datum. U neemt vervolgens de toegestane termijn, haalt daar het aantal maanden van af dat u al afgeschreven heeft en u heeft uw afschrijving gevonden.

Voorbeeld
U heeft een computer van €10.000 restwaarde €1000, afschrijvingsbasis €9000. U heeft op 1 januari 2007 12 maanden heeft afgeschreven, in totaal €3000. Boekwaarde €7000. U mag nog vier jaar afschrijven, en wel over €6000, dat is per jaar €1500.

(bron: Financieel Dagblad)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>