Vorige week kreeg ik theevisite. Een ervaren HR-vrouw bij een grote logistieke dienstverlener moest op een congres spreken over de rol van vrouwen in ons vak. Die zijn er namelijk nauwelijks. En zij wilde daarover, uitgerekend met mij als man, ‘brainstormen’.

Haar lezing was geen geringe opgave. Het is een prima en terechte vraag waarom er zo weinig vrouwen in ons vak zitten. Maar, voor je het weet wordt het weer zo’n obligaat verhaal over de noodzakelijke yin-en-yang in teams, het erkennen van de verschillen tussen mannen en vrouwen, part time werken en kinderopvang, glazen plafonds, welles-nietes spelletjes met de zaal en een wanhopige dagvoorzitter.
Zij staat als spreker voor een publiek met toch vooral vergrijzende blanke mannen, die helemaal niet geïnteresseerd zijn in haar verhaal over ‘meer vrouwen in het vak’. Een beetje alsof je het kalkoen vraagt wat we met kerst eten. Dat gaat niet werken. De zaal gaapt… en zij heeft de lastigste 30 minuten van haar werkweek.

Simpelweg, omdat die managers nog niet begrijpen hoe belangrijk diversiteit voor ondernemingen is. Dan kunnen je ‘preken’ tot je een ons weegt. Dat hebben grote ondernemingen als IBM, Cisco, Rabobank, ING, TNT en NS wel haarscherp begrepen. Overigens, alleen maar omdat het geld oplevert.
Aandacht voor diversiteit loont! In een onderneming waarin iedereen zichzelf mag zijn voelen medewerkers zich veilig, meer betrokken en werken harder. IBM heeft het over ‘the cost of thinking twice’ als dat niet het geval is.

Lees ook:

Is de middenmanager bang voor (oudere) vrouwen?

Juist in het logistieke vak is er geen tijd om twee keer na te denken, voordat je een beslissing neemt. Dan is de concurrent er al lang met jouw klant vandoor. Je moet elkaar in teams volledig kunnen vertrouwen om trefzeker op de klantenvraag te kunnen inspelen. Dan kan niet als je je als vrouw, allochtoon of homo niet helemaal op je plek voelt. Werk en privé zijn niet zo gescheiden als je denkt…

Er zijn nog veel meer voordelen. Hoe diverser de personele samenstelling, hoe meer de onderneming voeling houdt met de wensen van klanten in de steeds diverser worden, globale, maatschappij. In hoeverre is jouw team een goede afspiegeling van de maatschappij en de klanten die je bedient?
Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen met een op diversiteit gericht HR-beleid ook veel innovatiever zijn. Niet in de laatste plaats weten juist die ondernemingen via gerichte HR-marketing de weg naar de beste en meest gemotiveerde nieuwe mensen te vinden.

Managers die daarvoor geen oog hebben gaan de boot missen. De producten en diensten die ze voor hun klanten bedenken passen niet meer, ze nemen geen trefzekere beslissingen als het er echt om gaat en ze zullen zich moeten behelpen met tweede rangs medewerkers.

Diversiteit moet… Ik ben benieuwd of zij tijdens het congres de grijze, blanke heren in beweging krijgt.

Walther Ploos van Amstel.

p.s. Een deel van deze column is eerder gepubliceerd op scmonline.nl

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x