Managers hebben een verkeerd zelfbeeld

Managers vinden van zichzelf dat ze goed motiveren, stimuleren en luisteren naar hun medewerkers. Hun medewerkers ondervinden bij hun baas echter een schrijnend gebrek aan belangstelling en voelen zich nauwelijks gestimuleerd. Dat blijkt uit een onderzoek onder 250 leidinggevenden en 250 medewerkers uitgevoerd door Interview NSS.

Belangstelling
Het onderzoek, dat vandaag in Management Team wordt gepubliceerd, laat een groot verschil zien tussen hoe managers denken dat zij leidinggeven en hoe medewerkers dat ervaren. Zo vindt 86 procent van de managers dat ze oprechte belangstelling tonen, slechts 41 procent van hun medewerkers is het met hen eens. 84 procent van de managers is tevreden over zijn manier van leidinggeven, een magere 42 procent van de medewerkers is tevreden over hoe ze worden geleid.

Motiveren
Daarnaast vindt 64 procent van de managers zichzelf in staat te motiveren; 31 procent van de medewerkers vindt dat zijn leidinggevende in staat is te motiveren. 83 procent van de managers staat altijd klaar voor zijn medewerkers, 34 procent van de medewerkers vindt dat zijn leidinggevende altijd klaar voor hem staat. En 66 procent van de managers denkt precies te weten wat er op de afdeling speelt, 32 procent van de mederwerkers is het daarmee eens.

Nieuw Leiderschap
De enquête is een initiatief van de Stichting Nieuw Leiderschap. Die organisatie wil managers bewust maken van hun rol bij het stimuleren van nieuwe ideeën.

(bron: Managersonline.nl)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ellen
Helaas is het heel gemakkelijk voor medewerkers om kritiek te hebben op hun managers, zij moeten nl. iemand hebben op wie ze hun kritiek kunnen uiten.
Dat managers geen goed zelfbeeld hebben, ligt aan de mate waarop ze zelf in hun spiegel willen kijken. Maar tevens aan de medewerkers die het lef moeten hebben om te vertellen aan hun manager hoe hij of zij overkomt.
Ik zit zelf in het onderwijs en een aantal collega's hebben altijd wel iets op te merken op hun directeur. Daar ik ook een manager ben en samenwerk met deze directeur ga ik regelmatig een gesprek aan en ben er achter gekomen dat dat enorm helpt, dat je meer inzicht krijgt in hoe de ander denkt. Men moet als medewerker eerder naar zijn manager toestappen. Vaak wacht men te lang. Managers moeten horen wat ze verkeerd doen.
Tevens kan men elkaar helpen. Kortom, wees open en eerlijk tegen elkaar, daar kom je veel verder mee. Managers en medewerkers kunnen zo heel veel van elkaar leren.
Remko
L.S.,
Uw tekst 'Managers hebben een verkeerd zelfbeeld' is de wake-up call voor managend Nederland! Bedankt. Hoe het allemaal zo gekomen is? Wat denkt u hiervan:
· Veel niet-managers worden manager gemaakt op basis van verkeerde aannames en irrelevante capaciteiten.
· Veel managers profileren zich als conceptuele denkers en hun ego verbied hen als doeners aan de slag te gaan, zelfs wanneer de operatie daar om smeekt.
· We hebben de tijdgeest niet mee: strategie en lange termijn planning worden geambieerd, tactiek en operatie zijn echter actueel, vervelend en oninteressant voor managers.
· Veel managers gedragen zich als zogenaamde aanjagers van zelfredzaamheid, creativiteit en eigen verantwoordelijkheid van werknemers terwijl dit niet is wat mensen NU nodig hebben.
· Veel managers genereren meer troep dan ze opruimen. (meer tijd aan het distribueren van informatie i.p.v. het ordenen.)
· Veel managers weten niet dat ze iets niet weten.
· Veel directies beschouwen managers als hun reparateurs en vergeten ook nog om een gereedschapskoffer mee te geven.
- Veel directies beschouwen managers als bouwers en weigeren voor de grondstoffen te betalen.
Samenvattend: het hart van veel managers is verbonden aan managementideeën en niet aan de te managen (levende) materie. Eén geluk: u kunt er door ontwikkeling van kennis, kunst en kunde wat aan doen. Goede zaken.