Waarom ben ik ooit in HR gestapt?

'We have embarked on a career path that others don't quite understand. When we chat about our jobs with Harvard Business School classmates, six years after graduation, they often smile bemusedly and nearly always ask the same question: "You're doing what?" Both of us are in the field of human capital management, helping major companies select, retain, and groom their cadre of rising stars. Translation: We work in HR.' dat zeggen Daisy Wademan Dowling en Matthew D. Breitfelder in de laatste Harvard Business Review.

Zelfs de HBR zelf was, schijnbaar, geintrigeerd door de uitzonderlijke stap die 2 van hun laureaten namen: ze begonnen met hun toch bijzondere diploma aan een carrière in Human Resources, of all places.....

Ik herken het wel: heb je een mooie carrière binnen de financiële dienstverlening, besluit je in the midst of it nadat je zojuist in the UK je MBA behaalde, om een 'drastische stap' richting HR te zetten. 'Wie doet dat nu? Daar is toch geen eer te behalen, laat staan droog brood in te verdienen?', dat hoorde ik 10 jaar geleden meer dan eens. HR was, zeker toen nog, dat bekende 'ondergeschoven kindje'.

Maar wat blijkt? Het belang van HR 'neemt zienderogen toe'. Zo laten ook Graydon en BDO deze week in een onderzoek zien dat HR stijgt binnen de rangen van de organisaties! Zij zijn niet de enigen die tot dit belang van HR komen & terecht: HR en dan m.n. Strategisch HRM(!), heeft de toekomst. :-) .

Nu zijn zowel Daisy, Executive Director, Talent Management at Morgan Stanley, als Matthew, Vice President Leadership Development at MasterCard Worldwide, 'goed terecht gekomen'. Wat dat betreft 'geen klagen' over hun carrière dus.

Interessant om in het HBR artikel Why Did We Ever Go Into HR? over hun motivatie en ervaringen te lezen. Highlights uit het artikel:

  • "Talent Management is now a make-or-break corporate competency, and HR has become, once and for all, a truly strategic function.
  • The characteristics of New HR are being defined at top-tier firms that know what it takes to stay ahead of the curve.
  • Daisy & Matthew: 'HR sits  in the middle of the most important competitive battleground in business. Finding and retaining the best talent has become an increasingly vital competitive advantage, making HR a truly strategic function for any company today.'

  • Breitfelder and Dowling have seen this shift firsthand in their work at Goldman Sachs, Lehman Brothers, PricewaterhouseCoopers, and MasterCard-and have had it confirmed by their colleagues and former classmates at other top-tier firms. Such companies recognize the real value of excellent, motivated employees and are investing time and energy accordingly; in the process, they are defining what the authors call "the New HR."

  • This New HR or HR of the future has five characteristics:

  • 1. It, like a business school, promotes active learning ('it looks like a business school');

  • 2. it serves as an engine for both savings and revenue ('It has a P, not just an L.');

  • 3. it hatches and harvests ideas across organizational boundaries ('It hatches and harvests ideas.');

  • 4. it makes big places smaller by connecting people intimately and often ('It makes big places smaller.');

  • 5. and it focuses on the positive, moving beyond fixing problems and enforcing rules to enhancing employee engagement and capitalizing on people's strengths ('It focuses on the upside.')."

Het artikel sluit af met de oproep aan (Harvard, maar ook andere) studenten: "If that's what HR is becoming, why wouldn't you go into it?"

Niet alleen voor studenten geldt deze oproep van Matt & Daisy, ze bestemmen hun boodschap ook voor de managers & CEO's die HBR lezen: geef HR de plaats binnen je organisatie die het verdient, zeker nu!! Let op: uw organisatie wordt er Beter van......

{HR specialisten worden uitgenodigd lid te worden van de LinkedIn Groups MananagementPro én de nieuwste: Investors in People in Nederland.}

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>