Marketeers halen opgelucht adem: na jaren van downsizing, outsourcing en re-engineering kan er weer gedacht worden aan expansie. Maar hoe ging dat ook alweer, groeien?
Wie zijn merk wil laten groeien, zal allereerst moeten zorgen voor een grotere penetratie in de doelgroep, al dan niet gecombineerd met het aanboren van nieuwe segmenten. Daarnaast moet de aankoop- c.q gebruiksfrequentie omhoog.
Om dat te bereiken zijn verschillende routes mogelijk. Een simpele is het aanbieden van meer ‘smaken’ (verpakkingen, gebruiksmogelijkheden, et cetera). Ingewikkelder is de ‘brand stretch’ (merken buiten hun oorspronkelijke productcategorie dan wel geografische grenzen laten treden). In dat laatste geval is er vaak een volledige herformulering van het merk nodig, zoals Wal-Mart ontdekte toen het zijn succesformule in Duitsland te pletter zag lopen.
Hoe dan ook: groei realiseren is nooit simpel. Sterker nog: de beste recepten voor succes zijn zoals altijd weer een combinatie van wetenschap en zorgvuldig meten aan de ene kant en verbeeldingskracht en creativiteit aan de andere kant.
(bron: Marketing-Online)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>