Channels

Uw (zeldzame) TV avondje wordt overgoten door STER blokken met min of meer bekende Nederlanders. Tijd voor een evaluatie, zeker als u besluit een BN-er voor uw volgende reclame-offensief in te schakelen. “Bekend Nederland sells” wordt u ingepeperd door uw reclamebureau of denkt u dat zelf misschien stiekem?

Wat het voor uw merk of product doet, valt te bezien. Antoinette Herzberger (Radar, kijkcijfers ca 1,9 mio per aflevering) toog onlangs naar de winnaar van de Loden Loekie, VI- coryfee Johan Derksen. De Award voor bij het publiek (190.000 stemmers) laagste gewaardeerde commercial. De sigaarrokende Derksen meldde nog en-passant voor de camera van Radar dat ie met het honorarium (50 K) zijn aannemer had afbetaald en zijn voorgangers nog veel betere deals hadden gemaakt dan hij. Gefeliciteerd, Nederlandse Energie Maatschappij. De champagne is vast opengegaan op de marketingafdeling?

Het is allang bekend dat het gebruik van BN-ers ook afbreuk risico met zich mee brengt. (Johan zou het goed doen als case op de communicatie-opleiding). Allereerst omdat niet te voorzien is in welke situatie een BN-er belandt op de pagina Prívé van De Telegraaf. Ten tweede is in het geval van Johan Derksen geen duidelijk gesprek geweest over merkloyaliteit. Bij iemand als Derksen was dat wel sterk te adviseren. De context van de Loden Loekie uitreiking stond daarom in het teken van prettig en snel zakkenvullen. Die 50.000 euro is hierdoor down-the-drain en erger nog, heeft ongetwijfeld merkschade aangericht. De 1,9 miljoen kijkers van Radar krabben zich vast achter de oren of dit wel zo’n goedkoop en geloofwaardig energiemerk is.

Lees ook:

Hoe selecteer je een reclamebureau?

Verhoogde naamsbekendheid of een top-of-mind positie, maar geen likebility (meer) is funest en kost veel marketingbudget om te repareren. Kortom, de BN-er als vehikel naar succes vraagt om ervaring, specialisme en integriteit van reclamemakers. Wat vindt u bijvoorbeeld van Ari Boomsma in de DE commercial? (Als second best in Loden Loekie overigens).

Ondernemers en marketeers, bezint eer gij de vingers aan een BN-er brandt! Een goed gekozen verhouding van en formule voor de merkidentiteit en de BN-er kan het verschil betekenen tussen een Loden Loekie en een Gouden Loekie.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x