Koffieautomaat als informatiebron

Hoe slechter een leidinggevende communiceert hoe beter geruchten zich verspreiden. En dan hoor je bij de koffieautomaat meer over belangrijke ontwikkelingen dan tijdens officiële business updates van de baas. Dat vindt althans 62 procent van de Nederlandse werknemers.

Volgens onderzoeks- en adviesbureau International Survey Research (ISR), dat werknemers in diverse Europese landen ondervroeg, verspreiden geruchten zich makkelijker naarmate leidinggevenden slechter communiceren. Wat dat betreft valt er aan de communicatie van Nederlandse managers dus blijkbaar wel wat te verbeteren.
Volgens ISR bestaat er ook een verband tussen de kwaliteit van de communicatie en de aandelenkoers van een bedrijf. Ze volgde 57 internationale bedrijven gedurende twee jaar en lette op de tevredenheid van werknemers over de interne communicatie in verhouding tot de koers op de beurs.

Bedrijven waar de werknemers meer dan gemiddeld tevreden waren over de communicatie, zagen hun waarde op de beurs met gemiddeld 7,80 dollar per aandeel stijgen. Andersom daalde de koers van ondernemingen waar de communicatie een onvoldoende scoorde met gemiddeld 8,10 dollar.

"Als het management duidelijk, open en ondubbelzinnig communiceert, zijn de medewerkers eerder bereid zich volop in te zetten. Bovendien begrijpen de werknemers de visie van hun bedrijf beter, waardoor ze deze beter kunnen ondersteunen," aldus executive director van ISR, Ruud Jansen Venneboer. (Intermediair)

(bron: Management Team)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>