Wat is de kern van goede besluitvorming?

Beslissingen en besluiten Soms komen ze vanzelf, je voelt gewoon dat je keuze goed is. Maar soms twijfel je, bijvoorbeeld omdat het kiezen is uit twee kwaden. Je stelt je besluit uit of je hakt de knoop gewoon helemaal niet door ... Je ben te onzeker en te kwetsbaar of je wilt koste wat kost vermijden de ander te kwetsen.

Wat maakt een beslissing nu zo moeilijk? De ervaring leert dat het onderwerp eigenlijk niet uitmaakt; ingewikkelde beslissingen kunnen gaan over beleid, operationele zaken, mensen, financiën. Of over onszelf en onze naasten. Maar twee dingen hebben ze gemeen: ze gaan altijd over het afwegen van korte- en langetermijnconsequenties én je wilt dat zo min mogelijk mensen last hebben van die consequenties.

De kern van goede besluitvorming
De kern van goede besluitvorming is het scheppen van de juiste balans tussen duidelijkheid, overtuiging, moed en communicatie en een exacte mix van logische analyse en je onderbuik.

10 belachelijke beslissingen

  1. Een hoog-competitieve verdringingsmarkt betreden waarin jou bedrijf geen enkele ervaring heeft.
  2. Daarbinnen het segment kiezen waar veel consumenten nog huiverig voor zijn.
  3. 300 manjaren en 150 miljoen dollar vrijmaken voor het ontwikkelen van een new-to-the-world product.
  4. Een product ontwikkelen waarvoor geen operating system bestaat en waarvoor de bestaande datanetwerken nog niet klaar zijn.
  5. De ontwikkelaars van software en hardware strikt gescheiden laten werken.
  6. Na een jaar ontwikkelen, 3 maanden voor de productpresentatie, als er geen werkend prototype is: doorgaan, zonder de deadline uit te stellen.
  7. Het belangrijkste attribuut van de productcategorie (alfanumeriek toetsenbord) weglaten.
  8. Exclusief met één provider in zee gaan, terwijl de concurrenten bij alle providers verkrijgbaar zijn.
  9. Introductieprijs: meer dan 100% boven het meest gangbare prijsniveau.
  10. Iedereen, bedrijven en consumenten, toestaan om software voor het apparaat te maken.

Overdreven optimisme, extreem risico nemen, hebzucht en een gebrek aan vertrouwen. Het zijn de karaktertrekken die aan de oorsprong van de economische malaise liggen.

Optimale mix menselijke en financiële waarden
De literatuur bulkt van de studies over succes stories van bedrijven die de optimale mix hebben gevonden van menselijke waarden en financiële waarden. Keer op keer blijkt namelijk, dat het negeren van de menselijke waarden op twee fronten een cruciale fout is. Vanuit zakelijk oogpunt allereerst vanwege het torenhoge kostenplaatje. Vanuit menselijk oogpunt vanwege de enorme hoeveelheid leed die ontstaat ten gevolge van blind sturen op geld, ten koste van menselijk welzijn, natuur/milieu, ethiek, waarden, gezondheid en zo voorts.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (samenvatting uit: Molblog door: Daan Remarque ManagementScope door: Erik Robertso)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen