Weerstand in beoordelingsgesprekken

Veel leidinggevenden hebben last van weerstand in beoordelingsgesprekken. Zodra een gesprek een formeel karakter krijgt, gaan medewerkers vechten met hun managers. Bijvoorbeeld over hun competenties. Dit heeft te maken met een ongeschreven regel op de werkvloer: je werk moet goed zijn, dan kunnen ze je niets maken.

Sinds de jaren negentig zijn echter de competenties heel populair in Nederland geworden. Mensen worden niet meer alleen geacht hun werk goed te doen; hun gedrag moet ook deugen. Competenties zijn dan het hulpmiddel.
‘Inhoudelijk heb ik niets te klagen' zegt de manager dan ‘maar het gaat niet alleen om inhoud'.
De harde werker die wat ruw in de mond is, komt niet meer weg. Ook hij wordt bekeken door het vergrootglas van de competenties. Soms leidt dat tot ontheffingen uit de functie.

Twee bezwaren.
-De waardering van goed inhoudelijk werk neemt erg af. Het komt echt voor dat mensen er inhoudelijk een potje van maken, maar door hun aardigheid naar voren worden geschoven om bijvoorbeeld teamleider te worden. Dit heeft te maken met een schrijnend tekort aan belangstelling van leidinggevenden voor de inhoudelijke kant van het werk. Ik pleit er voor dat leidinggevenden niet alleen de gedragskant pakken, maar ook inhoudelijk op de hoogte raken.
-Het werken met competenties wordt overgewaardeerd. Het is zeker een aardig middel om gedrag te analyseren, maar te vaak komt het middel in handen van mensen die mensenkennis ontberen. Het gevolg is simpel. Het oordeel over het gedrag van een medewerker is verre van objectief. Maar wordt wel als zodanig gepresenteerd.
Hier moet volgens mij snel een einde aan komen. We jagen inhoudelijke toppers om zeer arbitraire redenen weg.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marleen
Hoi Bert,

Stel nou dat mevrouw Meerkoet haar werk inhoudelijk goed doet maar dat  haar leidinggevende haar gedrag beoordeelt op basis van competenties, moet dat rokje van haar dan boven of onder de knie?
Marlena
Bert Overbeek
Auteur
Waarom vraag je dat aan mij, Marleen? Ik ben wel benieuwd naar jouw oordeel...horen we dat nog even?

Maar OK. De lengte van een rok interesseert me niet. Punt. Maar er zijn in het bedrijfsleven vele codes. Ik maakte ooit een opdrachtgever mee die zich ergerde aan een te nadrukkelijke parfum en een rok net boven de knie. Als je een eigen bedrijf hebt, denk ik dat je geneigd bent om je kleding snel aan te passen. 

Ik ken veel vrouwen die zelf overigens rekening houden met deze dingen, en die bovendien geen zin hebben in verkeerde interpretaties van hun gedrag. Die vermijden het dragen van een korte rok, omdat ze de mannen dan de hele dag om zich heen hebben plakken.

Daarmee zeg ik niet dat vrouwen in korte rokken verantwoordelijk zijn voor de reacties die mannen op hen hebben. Die verantwoordelijk is voor rekening van de heren.

Nu jij...