Traditioneel delen we rond de feestdagen kerstpakketten uit. In de zakelijke wereld doen we dat om te bedanken voor de prettige samenwerking met belangrijke klanten en leveranciers. Maar vooral medewerkers krijgen rond die tijd van de onderneming of organisatie waar ze voor werken zo'n pakket vol lekkers of vol met nuttige of grappige hebbedingetjes. Zij zijn immers de belangrijkste asset en je wilt hen gemotiveerd houden.
Omdat dit een jaarlijks terugkerend ritueel is voelt het voor velen allang niet meer als waardering, maar vaak meer als "verplicht nummer". Daarom is het voor jou als ondernemer of personeelsmanager van groot belang om dit moment aan te grijpen om niet alleen waardering uit te spreken, maar ook te verbinden. En dat doe je dus niet met de standaard kerstpakketten die je even vlug bij een doe-het-zelver haalt en in het busje laadt en morgen op kantoor neerzet met de mededeling "pak er maar eentje".
Zo maak je het kerstpakket verbindend
Hoe maak je van dit moment kort voor het definitieve einde van het jaar dan wel een moment waarop de medewerkers in jouw organisatie zich gewaardeerd voelen en waarin je ze kunt verbinden? Verbonden met elkaar en met de organisatie. We geven je enkele suggesties.
Maak er een happening van
Iedereen kan een kerstpakket kopen en dat weggeven. Een ander heeft het samengesteld, jij betaalt het en geeft het aan je medewerkers. Denk je echt dat dit nog inspirerend werkt en als een blijk van waardering of verbinding voelt? Natuurlijk is het leuk om wat te krijgen en die lekkere snacks of drankjes thuis met je familie te nuttigen, maar voel je je dan gezien, gewaardeerd? Niet echt toch?! Maak daarom van het uitdelen van kerstpakketten een kleine, maar waardevolle happening. Bij voorkeur in de week voor kerst. En dat kan op verschillende manieren.
Je kunt er een "get-together" van maken met een inspirerende speech van de big boss zelf, waarin iedereen bedankt wordt. Je kunt er ook voor kiezen om alle kerstpakketten te voorzien van een korte, persoonlijke noot, waarin je de medewerker, met naam en toenaam aangesproken, bedankt voor zijn of haar bijdrage tijdens het afgelopen jaar. Indien mogelijk nog een korte anekdote erbij en je maakt het helemaal persoonlijk en verbindend.
Zorg voor zorgvuldig geselecteerde kerstpakketten
We komen nog even terug op die kerstpakketten van de doe-het-zelver. Daar kun je uit enkele varianten kiezen en die kun je in het groot aanschaffen. Maar je kunt van te voren al raden wat er in het pakket zit. Elk jaar namelijk hetzelfde. Wil jij echt een kerstpakket aan je medewerkers geven dat past bij jullie als bedrijf, of dat past bij specifieke medewerkers, om het nog verder te personaliseren, dan kun je beter de kerstpakketten inkopen bij een echte specialist, met een ruime keuze. Neem bijvoorbeeld kerstpakket.nl.
Bij deze specialist in kerstpakketten is zoveel keuze dat je echt kunt gaan voor kerstpakketten die passen bij waar jullie als organisatie voor staan, of die passen bij de medewerkers en hun voorkeuren. En daarmee kun je dan differentiëren en echt iets geven waar echte waardering uit spreekt, een kerstpakket dat echt verbindt. Want dat is niet het geval bij een in de haast gekocht standaard kerstpakket. En geloof ons: daar prikt die medewerk zo doorheen!
Succes met het maken van een verstandige keuze en mis deze kans niet om je personeel te verbinden en te binden aan je organisatie. Het kerstpakket is er een uitgelezen kans voor!
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--