Helpdesk intern ondernemerschap

Helpdesk: Goedemorgen, waarmee kan ik u van dienst zijn?

Klant: Ik wil graag Intern Ondernemerschap installeren. Kunt u mij daar misschien mee
helpen?

Helpdesk: Ja natuurlijk, bent u er echt klaar voor?

Klant: Ta, dat weet ik niet echt. Ik denk het wel. wat moet ik eerst doen?

Helpdesk: De eerste stap is het openen van vertrouwen. Kunt u dat vinden?

Klant: Jazeker. Maar er worden nu verschillende andere programma´s uitgevoerd. Kunnen die tijdens het installeren gewoon blijven draaien?

Helpdesk: Welke programma’s zijn dat precies?

Klant: Laat me eens kijken, op het ogenblik worden controle-en-dwang.exe, twijfel.exe, angst.com en waan-van-de-dag.exe uitgevoerd.

Helpdesk: Geen probleem. Twijfel.exe wordt geleidelijk wel door Intern Ondernemerschap gewist uit uw huidige besturingssysteem. Het kan zijn dat het in het geheugen aanwezig blijft, maar dan laat het andere programma’s ongemoeid. Waan-van-de-dag.exe wordt op den duur door een module van Intern Ondernemerschap overschreven. Die heet visie-en-focus.exe. Maar controle-en-dwang.exe en angst.com moet u wel helemaal afsluiten. Anders kan Intern Ondernemen niet worden geïnstalleerd. Kunt u deze afsluiten?

Klant: Ik weet niet hoe dat moet…..

Helpdesk: U gaat naar uw startmenu en klik op kill-wantrouwen.exe. Doe dit net zo lang tot controle-en-dwang.exe en angst.com helemaal zijn gewist.

Klant: Oké, gelukt. Hé Intern Ondernemerschap is vanzelf gestart, is dat normaal?

Helpdesk: Ja hoor. U moet nu een melding krijgen dat het pnieuw wordt geïnstalleerd.

Klant: Oei. Ik krijg een foutmelding.

Helpdesk: Welke foutmelding?

Klant: Er staat ‘fout 412-het programma wordt niet uitgevoerd op interne componenten’. Wat wil dat zeggen?

Helpdesk: O, geen paniek, dat probleem komt wel vaker voor. Het wil zeggen dat Intern Ondernemerschap is ingesteld om alleen op voorwaardelijk vertrouwen te draaien, maar dat het nog niet op volledig vertrouwen draait. In lekentermen betekent dit dat Intern Ondernemerschap pas volledig functioneert als vertrouwen, veiligheid, autonomie en open feedbackcultuur op uw eigen computer draait.

Klant: Wat moet ik daarvoor doen?

Helpdesk: Kunt u de directory nieuw mensbeeld openen?

Klant: Ja, die heb ik.

Helpdesk: Klik dan nu maar op de bestanden Mensen-kunnen-meer-dan-je-denkt.exe, Mensen-zetten-zich-graag-in-voor-zinvolle-doelen.xls, Mensen-willen-veranderen.pdf en Mensen-hebben-ruimte-nodig-om-uit-te-blinken.dll en kopieer die naar de directory mijn-Intern Ondernemerschap. De computer zal alle bestanden die nog problemen geven overschrijven en programma’s met fouten herstellen. U dient ook bureaucratie.exe en hierarchie.dll uit alle directories te wissen en de prullenbak te legen zodat ze definitief uit uw systeem zijn verwijderd.

Klant: Zo, dat is gebeurt. Hela, Mijn Intern Ondernemerschap loopt vol met nieuwe bestanden… plezier-in-werk.mpg draait nu op mijn beeldscherm en er is een melding dat tevreden-klanten.xls en duurzame-winstgevende-groei.dll automatisch worden geïnstalleerd. Is dat wel goed?

Helpdesk: Dat gebeurt wel vaker ja. Maar alles op zijn tijd. Intern Ondernemerschap is nu geïnstalleerd en van nu af aan moet u het allemaal weer zelf aankunnen.

Edwin de Bree
Ondernemerschap NU!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

C. de Vries
Lid sinds 2019
Bovenstaande tekst straalt positivisme uit. Verfrissend met alle zorgelijke verhalen om ons heen. Geeft de ondernemer weer eens een andere kijk op zijn medewerkers, te vaak enkel in woord het belangrijkste kapitaal van de onderneming genoemd.

Leuk dit gelezen te hebben, zal het zeker eens aanhalen bij mijn relaties (natuurlijk onder bronvermelding!)

Met vriendelijke groet,

Chris
Ronald van Domburg
een mooie metafoor die mij wel aanspreekt, hoewel het vergelijken van een organisatie met een computer ook z'n beperkingen heeft (zoals iedere vergelijking).
Wat ik mooi vind is dat de klant ZELF het programma moet installeren en dat de helpdesk niet langskomt om het effe te fixen. De klant heeft nu ervaren dat hij zelf in staat is een nieuw programma werkend te krijgen en de obstakels die hij daarbij tegenkomt, te overwinnen.

Alleen nu nog de resetknop verwijderen om te voorkomen dat in een onbewaakt moment de oude situatie weer opnieuw hersteld wordt...


Ronald van Domburg
www.playtochange.com