Handvatten voor bedrijven om de depressie de baas te blijven

Columns

Het is nog maar 9 maanden geleden dat we dachten dat de soep niet zo heet gegeten zou worden. En vandaag zit de nagenoeg de hele wereld in een depressie en worden vergelijkingen met de dertiger jaren van de vorige eeuw getrokken. Dagelijks worden aanzienlijk lagere bedrijfswinsten en zelfs verliezen gerapporteerd en neemt de werkloosheid sterk toe.

Voor ondernemers betekent dit dat zij zo snel mogelijk moeten gaan schakelen en nadenken over hun continuïteit. Volgens de laatste prognoses van het CPB is in de loop van 2010 een verbetering te verwachten maar bij het maken van een “overlevingsstrategie” ga ik er vanuit dat teniminste ook heel 2010 nog een moeilijk jaar zal zijn en dat verbeteringen pas in de loop van 2011 zullen plaatsvinden. In een “overlevingsstrategie” is veel aandacht te besteden aan de korte termijn zonder de lange termijn te veel geweld aan te doen.

STRATEGIE.
Consumenten gaan minder besteden en zullen gaan “down traden” als ze geen verschillen kunnen ontdekken tussen de producten. De consument wil/ moet een besparing realiseren. Met dit in gedachten is de uitdaging voor elk bedrijf om de verkoop zo te sturen, dat elke aankoop “voelt” als een besparing. Dat is voor B2B niet anders dan voor consumenten. Consumenten hebben nog steeds geld en willen nog steeds betalen voor zaken die ze op waarde weten te schatten. De truc is om andere, nieuwe invalshoeken aan die waarde toe te voegen. Je zal, nog beter dan de concurrentie, moeten weten wat je klanten wensen zijn. Vertaal dat in technische, functionele en/of emotionele voordelen en voeg die toe aan je product.

MANAGE HET GEVOEL VAN WAARDE BIJ JE KLANTEN.
De traditionele prijsstructuren zullen niet meer effectief blijken te zijn. Om succesvol te zijn kun je de prijzen als strategisch middel gebruiken en “de waargenomen” prijzen verminderen. “Ontkoppelen” van kale product prijs en bijbehorende service is een mogelijkheid, maar je kunt ook de prijzen en de kortingen verhogen.

MAAK AGRESSIEF JACHT OP VERGROTING VAN HET MARKTAANDEEL
We moeten ons ook realiseren dat een depressie, voor bedrijven, die goede plannen ontwikkelen, zeker mogelijkheden bieden. Daarvoor zal “out of the box” gedacht moeten worden. Haal wat hulp in huis en maak die plannen. Marktaandeel in een neergaande markt winnen, geeft je de mogelijkheid om superieur uit deze depressie te komen.

MANAGE EN BESCHERM OMZET MET HOGE MARGE.
Mensen hebben een drang naar houvast, naar ankers die voorspoed uitbeelden. Het belangrijkste deel van de mensen zullen hun werk behouden. Het is nu de tijd om hen emotioneel aan je te binden. Het managen en beschermen van producten (zowel producten als diensten) met een hoge marge is uitermate belangrijk.

STOP NIET MET MARKETING !!
Het meest schadelijke voor een bedrijf is wel om je marketing en advertentie inspanningen te verminderen. Besteed meer aan direct marketing, die kan directe omzet opleveren. Door intensivering kun je bovendien je marktaandeel verbeteren. Benader ook je “slapende” klanten eens door er “pretentieloos” langs te gaan. Gemiddeld mag je verwachten dat je, van elke 10 bezoeken die je bij slapende klanten aflegt, 1 klant (opnieuw) kunt gaan bedienen. Houd dus contact. Bepaal het unieke van je product. Niet in termen van wat het kan, maar wat het voor de koper betekent. En op welke onderdelen onderscheid je je dan van de concurrentie? Bepaal je USP’s.

Voor een lijst van 100 marketing tactieken kunt je mij mailen: 100marketingtaktieken@voskuilmanagement.nl

KLANTENSERVICE MOET VAN MEER DAN UITSTEKENDE KWALITEIT ZIJN.
Het behoud van bestaande klanten is voordeliger dan het werven van nieuwe klanten. Klanten verwachten meer waarde voor hun geld. Dat kan ondermeer door het hebben van een exceptionele klanten service.

BLIJF GEFOCUST.
Niets zal je bedrijf meer schade toebrengen dan kortzichtigheid. Houd een scherp oog voor je lange termijn doelstellingen. Blijf niet hangen in het heden. Denk daaraan voordat je van / voor prijzen gaat toepassen, personeel gaat ontslaan, snijden in overhead en het verminderen van je standaards.

BENADRUK BASIS WAARDE
Alhoewel veel organisaties mensen gaan ontslaan moeten de eigenaren, aan degenen die kunnen blijven, de loyalty verbeteren. Daarbij is het belangrijk dat geen concessies mogen worden gedaan aan o.m. de kwaliteit van de producten of de diensten, de klanten service.

CONCLUSIE:
Het bovenstaande pretendeert geen uitputtende verhandeling te zijn, maar wel een startpunt voor het bedrijfsleven in het zoeken naar de mogelijkheden om te overleven en beter uit deze moeilijke economische tijden te komen.
Niets doen is geen optie !!!!

Bram Valk, AInstIB.
• is al vele jaren succesvol bezig om met name de winstgevendheid van bedrijven te verbeteren
• is op dit moment, middels presentaties/ training / seminars bezig om ondernemers nog meer handvatten gegeven om de economische situatie de baas te blijven.

Voor aanvullingen op/ vragen over bovenstaande of de uitgebreide tekst van dit verhaal: meeromzet@voskuilmanagement.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Crisismanagement