Het is moeilijk genoeg een mooi plan te bedenken, het wiel opnieuw uit te vinden, of te ontdekken hoe de zaken in elkaar steken. Wanneer U zo briljant bent geweest hét idee bedacht te hebben voor een lucratieve business, een strakke reorganisatie, een ondoorzichtige verkoop strategie of zelfs een volle zalen trekkende film of commercieel aantrekkelijk televisie-programma: hoe overtuigt U de rest van de wereld van uw succesformule?
Een idee overbrengen op anderen met de bedoeling er daadwerkelijk iets mee te doen wordt in verschillende sectoren ook wel een 'pitch' genoemd. De kunst van het pitchen is in principe voor iedere sector toepasbaar: commercieel, creatief, technisch of persoonlijk.
Voor het idee uw knappe kop verlaat, houd rekening met de volgende zaken: Zie:
(bron: INSPIRATIENET)
Omgeving.
De meeste mensen houden niet van verandering en een nieuw idee of plan houdt per definitie verandering in. Mensen hebben de neiging zich vast te houden aan de situatie zoals die is. Hoeveel mensen kent u niet die ontevreden zijn over hun werk, in een doodlopende relatie zitten, in een te klein huis blijven wonen, de files iedere dag trotseren ondanks hun hekel eraan? Wanneer u deze mensen niet kent, ga uw gang, pitch uw idee! Niets staat u nog in de weg want u bent gezegend met een omgeving waarin mensen open staan voor verandering, mensen die weten dat vooruitgang plaats kan vinden na vernieuwing of mensen die graag van koers willen veranderen wanneer de ingeslagen weg niet blijkt te werken.
Tijd.
In uw opgewondenheid over het geweldige idee kunt u nogal wat mensen vervelen. Tussen een idee en praktische uitvoering staan een ontelbare hoeveelheid vraagtekens. Zorg in elk geval dat u de vraag voor het teken zelf heeft kunnen bedenken en in het gunstigste geval ook het antwoord. Geduld kan genante situaties voorkomen.Veel uitvinders hebben al het idee gehad voor een snellere, zuinige auto en regisseurs voor een grappige, goedkope film, weinig brachten dit ten uitvoer.
Er waren ook meer mensen met het idee een lampje te maken. Edison’s succes bijvoorbeeld lag niet in het feit dat hij de eerste was met het idee, maar hij was wel de eerste die alle praktische problemen wist op te lossen.
Is uw idee binnen 5 seconden te vertellen en een leven lang houdbaar, dan staat niets uw succes nog in de weg
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Leiding geven aan ruimte voor ideeen... is dat niet een mooi idee?
Jan Willem v.d. Boogert, www.condact.nl