Een geweldig idee! En nu?

Het is moeilijk genoeg een mooi plan te bedenken, het wiel opnieuw uit te vinden, of te ontdekken hoe de zaken in elkaar steken. Wanneer U zo briljant bent geweest hét idee bedacht te hebben voor een lucratieve business, een strakke reorganisatie, een ondoorzichtige verkoop strategie of zelfs een volle zalen trekkende film of commercieel aantrekkelijk televisie-programma: hoe overtuigt U de rest van de wereld van uw succesformule?

Een idee overbrengen op anderen met de bedoeling er daadwerkelijk iets mee te doen wordt in verschillende sectoren ook wel een 'pitch' genoemd. De kunst van het pitchen is in principe voor iedere sector toepasbaar: commercieel, creatief, technisch of persoonlijk.

Voor het idee uw knappe kop verlaat, houd rekening met de volgende zaken: Zie:

(bron: INSPIRATIENET)

Omgeving.

De meeste mensen houden niet van verandering en een nieuw idee of plan houdt per definitie verandering in. Mensen hebben de neiging zich vast te houden aan de situatie zoals die is. Hoeveel mensen kent u niet die ontevreden zijn over hun werk, in een doodlopende relatie zitten, in een te klein huis blijven wonen, de files iedere dag trotseren ondanks hun hekel eraan? Wanneer u deze mensen niet kent, ga uw gang, pitch uw idee! Niets staat u nog in de weg want u bent gezegend met een omgeving waarin mensen open staan voor verandering, mensen die weten dat vooruitgang plaats kan vinden na vernieuwing of mensen die graag van koers willen veranderen wanneer de ingeslagen weg niet blijkt te werken.

Tijd.

In uw opgewondenheid over het geweldige idee kunt u nogal wat mensen vervelen. Tussen een idee en praktische uitvoering staan een ontelbare hoeveelheid vraagtekens. Zorg in elk geval dat u de vraag voor het teken zelf heeft kunnen bedenken en in het gunstigste geval ook het antwoord. Geduld kan genante situaties voorkomen.Veel uitvinders hebben al het idee gehad voor een snellere, zuinige auto en regisseurs voor een grappige, goedkope film, weinig brachten dit ten uitvoer.

Er waren ook meer mensen met het idee een lampje te maken. Edison’s succes bijvoorbeeld lag niet in het feit dat hij de eerste was met het idee, maar hij was wel de eerste die alle praktische problemen wist op te lossen.

Is uw idee binnen 5 seconden te vertellen en een leven lang houdbaar, dan staat niets uw succes nog in de weg

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

J.W. van den Boogert
Lid sinds 2019
Voor veel managers lijkt het belangrijk om met 'hún' idee hun persoonlijke belangrijkheid te onderstrepen. Een kritisch gesprek over het idee ontaardt dan vaak in een competentiestrijd. De kunst is om ideeen te genereren mét mensen samen. Dat je als manager daar voorwerk voor doet, vanuit een overtuiging dat het anders/ beter kan, is dan verdomd belangrijk. Zo geef je leiding aan ideeenontwikkeling en draagvlak samen. En dan is het wel zaak om dit met mensen samen te doen die niet vastzitten, en juist positief staan tegenover beweging (mits die verbetering brengt, en niet slechts als een oude wijn smaakt...) Ik begeleid zelf nu een ontwikkelteam, waarin juist ook iemand zit die én welwillend is, maar ook regelmatig ja-maar zegt. Dit is soms even lastig voor de anderen, maar maakt wel heel scherp wat praktisch haalbaar is en vooral HOE.
Leiding geven aan ruimte voor ideeen... is dat niet een mooi idee?
Jan Willem v.d. Boogert, www.condact.nl