Een leider ontdekt met de jaren meer en meer waar het in zijn of haar rol nu echt om gaat. Het is alsof de jaren en inspanningen er voor nodig zijn geweest om een autonoom en authentiek leider te worden.
Gericht zijn op het eigen succes maakt plaats voor gericht zijn op het succes van het collectief. Leiders beseffen steeds dat zij een cruciale rol hebben in de maakbaarheid van het succes van anderen, van de organisatie en dragen bij aan het grote geheel. Leiders laten talenten tot volle bloei komen, terwijl zij zich ook steeds bewuster zijn geworden van hun eigen kwaliteiten en beperkingen. Leiders leren zichzelf te ontstijgen ten behoeve van het succes dat groter is dan zij zelf.
Leiders vertalen de belangen en behoeften van medewerkers in de te bereiken organisatiedoelen. Succes van een organisatie is daarmee meer en meer een maatschappelijk succes dat voorbijgaat aan de ouderwets gedefinieerde organisatiegrenzen.
Leiders moeten over intuïtie beschikken
Intuïtie is een referentiekader op basis van kennis en ervaring. Intuïtie wordt zelfs min of meer gelijk gesteld met ervaring. Iemand die lang genoeg heeft gewerkt beschikt over voldoende intuïtie. Intuïtie is weten zonder het rationeel uit te kunnen leggen. Het is moeilijk om die intuïtie over te brengen op min-of-meer leken. Een buitenstaander ontbeert de intuïtie van de insiders en mist daardoor geloofwaardigheid. Gebrek aan geloofwaardigheid bevordert uiteraard niet de erkenning als leider.
Intuïtie moet bewust worden ingezet. We laten ons op basis van (schijnbaar) rationele argumenten van onze intuïtie afleiden. Onterecht, beschikt iemand over intuïtie, dan moet hij deze gebruiken. Het behoort tot de meest waardevolle kennis die iemand heeft: de niet geëxpliciteerde kennis.
Voor zijn geloofwaardigheid moet een leider zijn intuïtie in begrijpelijke woorden vertalen. Als hij zijn kennis niet expliciteert zal hij niet aan geloofwaardigheid winnen en niet worden gevolgd in de door hem gewenste richting.
Lees ook:
Persoonlijke bewustwording
Hoe vind je evenwicht in gevoel en zakelijkheid
door: Julia te Velde
Hoe kan persoonlijke bewustwording worden vertaald in werk als organisatie-adviseur? Ervaringen in een zoektocht.
Bron: Markensteijn en KplusV
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--
Ook buitenstaanders kunnen intuítie hebben, soms zelfs des te helderder, omdat ze buiten het systeem en de druk die daarvan uitgaat staan. Het helpt soms zelfs ook om bepaalde dingen niét te weten.. t.b.v. openheid.
Ten slotte: intuïtie wordt niet alleen gevoed door ervaring. Evenzeer door alle zintuigen actief te gebruiken. Daarmee kan de situatie die zich voordoet zo gedetailleerd mogelijk worden waargenomen en stroomt er veel meer informatie binnen dan alleen via b.v. de zeef van het persoonlijk referentiekader en het hoofd. Ontvankelijkheid is daarbij een voorwaarde.
De Intuïtietochten die ik geleid heb gingen dan ook door bos en weiland, na op een vraag gefocust te hebben. Een andere manier om met vragen om te gaan geeft andere invalshoeken dan het gangbaar rationele kader van probleemverkenning, oplossingen inventariseren en besluitvorming over de beste oplossing. Een uitstekende aanvulling!
Mei Lan Tan
www.tantrainingenadvies.nl
Voor mij is het de kunst om steeds meer het durven niet te weten, dan ontstaat er de ruimte voor de ongelooflijk waardevolle intuïtie. Geeft me ook nog ontspanning!
Ik maak veel mee dat je voor een probleem meestal wel een oplossingsrichting weet. Dat wordt je door je intuitie ingefluisterd. Je kan het alleen verdomt slecht onderbouwen. Maar naarmate je meer met de stof bezig bent kan je het beter plaatsen (met een model bijvoorbeeld) en het probleem daarmee onderbouwen.
Volgens mij is iemand een leider, of hij/zij is dat niet en wordt dat ook niet. Managers zijn zelden leiders, en vaak vooral administrateurs, en die managers wórden ook nooit leiders, in mijn ervaring, maar klampen zich steeds meer vast aan regeltjes en voorschriften. Leiders geven hun mensen de ruimte hun eigen zaken te regelen, omdat ze zelf wel wat beters te doen hebben dan die vóór hen te regelen. Managers omringen zich door ja-knikkers en hebben een intense hekel aan leidersfiguren. Die lijken immers alles zo maar voor elkaar te krijgen, en hebben veelal weinig eerbied voor procedureboeken!
Een leider heeft het ook niet nodig om alle risico's van te voren te onderzoeken omdat hij/zij er deels van uitgaat tóch wel zaken tegen te komen die niemand had verwacht, deels omdat een leider, van nature, al zijn/haar leven lang risico's heeft gelopen en derhalve aanmerkelijk meer 'ervaringen' hebben opgedaan dan welke manager dan ook. Je kunt dat intuïtie noemen, maar het lijkt me meer een combinatie van de wil érgens te komen, gecombineerd met een steeds groeiende mix van 'lessons learned'. Waar een managerstype met het groeien van leeftijd, rang en ervaring steeds meer leeuwen en beren op zijn weg ziet verschijnen, zal een leider daardoor steeds meer leider worden. Die leider heeft ook niet de neiging "de baas" uit te hangen, want hij ís de baas. Waar een managerstype voorzichtigheid predikt en angst (voor de verkregen positie) uitstraalt, zal een leider de neiging hebben zijn of haar mensen steeds meer ruimte te geven en steeds meer zelfvertrouwen uitstralen. En, zoals bekend, creëert zelfvertrouwen zelfvertrouwen bij anderen, en succes, al moet je het niet overdrijven.
Natuurlijk zullen onzekere mensen liever een manager boven zich hebben dan een leider. Die manager vertelt ze tenminste precies wat ze moeten doen en en leider geeft ruime opdrachten waarmee ze risico lopen. Merkwaardig dat je dat al in de collegebanken opmerkt.
Tenslotte, waar een leider critische mensen met eigen ambities om zich heen duldt, zal een managerstype eraan gewend raken dat iedereen hem of haar naar de mond praat.
Wat het verschil is in een crisissituatie laat zich dán niet moeilijk voorspellen.
Mijn bataljonscommandant zei het, lang geleden, een beetje anders: "Leiderstypes zouden we moeten invriezen, want in vredestijd zijn ze alleen maar lastig!"
Zo verschillend is het leger dus niet van het bedrijfsleven. En dat leger is nu nét bezig juist leiderstypes door te laten stromen. Tenslotte kom je in Afghanistan niet ver met alleen procedureboeken. Hoeveel debacles moeten we in het bedrijfsleven nog meemaken voor ook daar de managers aan de zijlijn zijn gezet?