Wat te doen als CEO bij een bedrijfscrisis

De CEO zijn excuses laten aanbieden wanneer het bedrijf negatief in het nieuws komt heeft steeds minder effect. Volgens onderzoek wordt het aanbieden van excuses door het management veel toegepast als strategie om vertrouwen terug te winnen, maar verliest dit middel aan kracht nu iedereen dat doet.

Reputatie
De reputatie van een bedrijf wordt het best hersteld door specifieke stappen aan te kondigen die het bedrijf zal nemen om het probleem op te lossen. Dat blijkt volgens het pr-bureau uit onderzoek onder 950 managers.

Onzichtbare CEO
Overigens kan deze reputatieherstellende actie wel het beste door de CEO worden uitgevoerd. De CEO is het gezicht van de organisatie. Juist in tijden van crisis wordt van deze functionaris zichtbaarheid verwacht. Het afschermen van de CEO is uit den boze.

Transparant
Bedrijven vinden het ook belangrijk regelmatig tussentijds publiek verslag doen van hun acties om het probleem op te lossen. Dit wordt als een effectieve methode beschouwd om reputatieschade na een crisis tegen te gaan, naast een snelle openbaarmaking van wat er is gebeurd. Hierdoor toont het bedrijf zich als een transparante en proactief opererende onderneming.

Bron:zibb

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>