Digitale transformatie: de 7 valkuilen die iedere manager moet vermijden

Actueel

Alle bedrijven moeten een digitale transformatie doormaken, want wat je product of dienst ook is, geen enkel bedrijf ontkomt eraan om óók een IT-bedrijf te worden. Of het nu gaat om e-commerce, supply chain management of ordermanagement; als dit niet digitaal op orde is, ga je onherroepelijk achterlopen op de concurrentie. Managers met digitale plannen zijn er genoeg, maar de crux zit in de uitvoering; om naar de cloud te gaan, om die verouderde systemen te vervangen, om processen op te schonen.

Begin 2024 lijken veel bedrijven zich te realiseren dat ze minder ver zijn in hun digitale transformatie dan ze zouden moeten zijn. Het is ook niet gemakkelijk, maar sommige overtuigingen of acties maken het proces flink lastiger. 

Vermijd deze 7 valkuilen als je de digitale transformatie van jouw bedrijf tijdig tot een goed einde wilt brengen:

  1. IT zien als kostenplaats.
    CIO rapporteren veelal aan de CFO en dat geeft de plek van IT in de organisatie duidelijk aan; het wordt gezien als een kostenplaats. Dat gold wellicht traditioneel voor de kantoorautomatisering, maar IT omvat inmiddels veel meer. Het moet in het organogram naast de commerciële kant hangen, om de samenwerking tussen Commercie en IT te versterken.
  2. Tech vragen om business taal te spreken.
    Er is de afgelopen jaren sterk de focus gelegd op het aanleren van business taal aan IT’ers. Het wordt tijd om dit om te draaien: eigenlijk zou iedereen in de organisatie tech moeten snappen, omdat het verweven raakt met alle bedrijfsprocessen. Investeer daarom niet in een Chief Digital Officer, maar in digitale geletterdheid.
  3. Keuzes uitstellen.
    De uitkomst van een digitale transformatie is nooit 100% te overzien. Durf als manager keuzes te maken die over 2 of 3 jaar wellicht niet goed zijn; geen keuze is ook een keuze en dan ben je hoe dan ook te laat. Beslis-angst herken je aan een stroom van PowerPoints en memo’s binnen de organisatie die steeds nét wat meer details moeten bieden rondom bepaalde trajecten.
  4. Goedkoop inkopen.
    Goedkoop is duurkoop: pak de ruimte om partners aan te haken die niet alleen de uitvoering verzorgen maar ook met je meedenken. Je betaalt iets meer,  maar je bent ook sneller klaar; over de life time van een applicatie is dat een stuk goedkoper.
  5. Alleen naar de grote bedrijven kijken.
    Als van de selectie op prijs afgestapt wordt, wordt de blik vaak gericht op de grote namen met het gevoel dat het dan wel goed zit. Waar je eigenlijk naar moet kijken, is welk bedrijf jou gaat helpen om je innovatie te stimuleren en je bedrijf beter te maken. Een goede vuistregel is om bij een vendor-selectie een partij te kiezen die ongeveer hetzelfde formaat heeft als jij of iets kleiner is, zodat je belangrijk genoeg bent om de aandacht te krijgen die je verdient.
  6. Geen afspraken maken over het resultaat.
    Zorg voor een outcome based contract met de leverancier, zodat deze mee-investeert en medeverantwoordelijk is voor het resultaat.
  7. Veel tijd besteden een rapportages.
    Weersta de verleiding om veel tijd te besteden aan presentaties en steering comittees en vraag ook niet om uitgebreide rapportages, maar laat de mensen hun tijd echt in het project steken. Voorkom klassieke en politieke besluitvormingsprocessen; zorg in plaats daarvan voor een platte projectorganisatie waarbij de beslissingsmakers in het project aan tafel zitten.

Digitale transformaties vragen om ondernemerschap in IT en snelle beslissingen. Nu de marges in alle sectoren steeds meer onder druk komen, kan niemand het zich nog permitteren om op de handen te blijven zitten. Ga de uitdaging aan en zorg ervoor dat de geplande digitale transformatie in jouw bedrijf wél uitgevoerd wordt!

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO

Meer over Digitale transformatie