Utrecht kondigt aanscherping regels aan voor goederenvervoer in binnenstad

Vanaf 1 januari 2026 gelden er nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in de Utrechtse binnenstad, binnen de singels. De gemeente wil hiermee zorgen voor een schonere, veiligere en leefbaardere stad. Door onder meer het bundelen van goederen via stadshubs verwacht Utrecht dat er dagelijks duizenden vrachtvoertuigen minder het gebied binnen hoeven in te rijden.

Minder vrachtverkeer betekent meer ruimte voor voetgangers en fietsers, betere luchtkwaliteit en bescherming van het historische erfgoed, zoals de werfkelders. De veranderingen maken deel uit van het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023–2026, dat inzet op duurzame stadslogistiek.

Wat zijn de nieuwe regels?

Voor de hele binnenstad komt er één venstertijd: laden en lossen mag vanaf 2026 alleen nog tussen 06.00 en 10.00 uur. Buiten die tijden zijn vracht- en bestelwagens niet welkom, tenzij ze emissievrij zijn of een ontheffing hebben.

  • In het kwetsbare wervengebied (de kades langs de grachten) mogen alleen nog bestelwagens tot 3.500 kilo komen.

  • Voor de rest van de binnenstad geldt een maximumgewicht van 7.500 kilo.

  • Elektrische voertuigen kunnen tot eind 2027 een ontheffing krijgen om ook buiten de venstertijden te rijden.

  • Voor specifieke doelgroepen (zoals marktlieden, bouwbedrijven of monteurs) blijft maatwerk mogelijk via ontheffingen.

De binnenstad wordt steeds drukker. Meer inwoners, toeristen en winkels zorgen voor een groeiende stroom aan leveringen. Zonder ingrijpen neemt het vrachtverkeer alleen maar toe. De gemeente wil dat anders organiseren, samen met ondernemers en vervoerders. Daarbij is ook advies ingewonnen van de Commissie Advies Bevoorrading Utrecht (CABU).

Wat betekent dit voor ondernemers en vervoerders?

Ondernemers zullen hun logistiek anders moeten inrichten. De gemeente stimuleert vervoerders om over te stappen op elektrische voertuigen, vrachtfietsen en zelfs bevoorrading via het water. Omdat de huidige elektrische bevoorradingsschepen al volledig benut worden, wordt gewerkt aan uitbreiding van de capaciteit. Ondertussen moeten ondernemers hun logistiek aanpassen aan nieuwe toegangsregels en venstertijden. Denk aan aangepaste ritplanningen, andere voertuiginzet en het herzien van leverprocessen.

Om de overstap naar emissievrij vervoer te ondersteunen, start Utrecht na de zomer een proef waarbij ondernemers gratis lichte elektrische vrachtvoertuigen kunnen testen, zoals vrachtfietsen of elektrische aanhangers. Voor bewoners betekent het nieuwe beleid dat leveringen in het grootste deel van de binnenstad voor 10.00 uur plaatsvinden, tenzij er een ontheffing is verleend.

De gemeente verwacht dat het tijdelijk drukker wordt in de ochtend met ladende en lossende voertuigen, omdat vervoerders hun processen moeten afstemmen op de nieuwe regels. Vervoerders die al gebruikmaken van elektrische voertuigen, kunnen rekenen op ruimere toegangstijden. Zo wil Utrecht de overlast beperken én het gebruik van schoon vervoer versnellen. Deze aanpak past binnen een bredere transitie naar duurzame stadslogistiek, waarbij leefbaarheid, bereikbaarheid en ruimtegebruik in balans worden gebracht. De gemeente verwacht dat in de toekomst 30% van de zendingen gebundeld zal worden.

Om de omslag te versnellen, start na de zomer een proef: ondernemers kunnen tijdelijk gratis gebruikmaken van lichte elektrische vrachtvoertuigen, zoals vrachtfietsen of aanhangers. Ook wordt er gewerkt aan meer bevoorrading via het water, omdat de huidige elektrische boten al vaak vol zitten.

Meedenken en reageren

De hoofdlijnen van het beleid staan al vast, maar de gemeente werkt deze zomer de details verder uit. Ondernemers, bewoners en vervoerders worden uitgenodigd om mee te denken over praktische zaken, zoals ontheffingen en venstertijden. Vanaf half augustus liggen de ontwerpverkeersbesluiten zes weken ter inzage en kunnen belanghebbenden een reactie indienen. De definitieve besluiten volgen dit najaar.

TLN en evofenedex zijn bezorgd: "Deze positieve ontwikkelingen worden overschaduwd door de zorgen rond het voornemen om een groot deel van de Utrechtse binnenstad af te sluiten voor vrachtauto’s".

Bron: gemeente Utrecht

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--