Utrecht kondigt aanscherping regels aan voor goederenvervoer in binnenstad

Vanaf 1 januari 2026 gelden er nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in de Utrechtse binnenstad, binnen de singels. De gemeente wil hiermee zorgen voor een schonere, veiligere en leefbaardere stad. Minder vrachtverkeer betekent meer ruimte voor voetgangers en fietsers, betere luchtkwaliteit en bescherming van het historische erfgoed, zoals de werfkelders. De veranderingen maken deel uit van het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023–2026, dat inzet op duurzame stadslogistiek.

Wat zijn de nieuwe regels?

Voor de hele binnenstad komt er één venstertijd: laden en lossen mag vanaf 2026 alleen nog tussen 06.00 en 10.00 uur. Buiten die tijden zijn vracht- en bestelwagens niet welkom, tenzij ze emissievrij zijn of een ontheffing hebben.

  • In het kwetsbare wervengebied (de kades langs de grachten) mogen alleen nog bestelwagens tot 3.500 kilo komen.

  • Voor de rest van de binnenstad geldt een maximumgewicht van 7.500 kilo.

  • Elektrische voertuigen kunnen tot eind 2027 een ontheffing krijgen om ook buiten de venstertijden te rijden.

  • Voor specifieke doelgroepen (zoals marktlieden, bouwbedrijven of monteurs) blijft maatwerk mogelijk via ontheffingen.

De binnenstad wordt steeds drukker. Meer inwoners, toeristen en winkels zorgen voor een groeiende stroom aan leveringen. Zonder ingrijpen neemt het vrachtverkeer alleen maar toe. De gemeente wil dat anders organiseren, samen met ondernemers en vervoerders. Daarbij is ook advies ingewonnen van de Commissie Advies Bevoorrading Utrecht (CABU).

Wat betekent dit voor ondernemers en vervoerders?

Zij zullen hun logistiek anders moeten inrichten. Ritplanningen moeten worden aangepast, voertuigen moeten kleiner en schoner worden, en leveringen zullen vaker via stadshubs of over het water gaan. Ook het bundelen van leveringen ,waarbij meerdere pakketten tegelijk worden bezorgd, wordt belangrijker. De gemeente verwacht dat in de toekomst 30% van de zendingen gebundeld zal worden.

Om deze omslag te versnellen, start na de zomer een proef: ondernemers kunnen tijdelijk gratis gebruikmaken van lichte elektrische vrachtvoertuigen, zoals vrachtfietsen of aanhangers. Ook wordt er gewerkt aan meer bevoorrading via het water, omdat de huidige elektrische boten al vaak vol zitten.

Meedenken en reageren

De hoofdlijnen van het beleid staan al vast, maar de gemeente werkt deze zomer de details verder uit. Ondernemers, bewoners en vervoerders worden uitgenodigd om mee te denken over praktische zaken, zoals ontheffingen en venstertijden. Vanaf half augustus liggen de ontwerpverkeersbesluiten zes weken ter inzage en kunnen belanghebbenden een reactie indienen. De definitieve besluiten volgen dit najaar.

Bron: gemeente Utrecht

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--