Onderweg naar werk viel hij ineens op. Een felgroene boot van Zoevcity met een grote biertank aan de Geldersekade. Krijgt Amsterdam een bierboot van Heineken?
De bruggen en kademuren in de Wallen en het Lastagegebied verkeren in een kwetsbare staat en worden steeds zwaarder belast door intensief en zwaar verkeer. Dit leidt tot onveilige situaties en een aantasting van de leefomgeving. De uitdaging is om het gebied veilig, toegankelijk en leefbaar te houden – niet alleen voor vandaag, maar ook voor de toekomst. Dat vraagt om duidelijke en soms ingrijpende keuzes. Binnen het Amsterdamse gemeentelijk programma Stedelijke Logistiek wordt daarom onderzocht welke maatregelen op de lange termijn kunnen bijdragen aan een duurzame verbetering van de situatie in de Wallen en het Lastagegebied. Vervoer over water is een vanzelfsprekende optie.
Om efficiënter en milieuvriendelijker te opereren, opende Heineken in december vorig jaar een speciale bierhub aan de rand van Amsterdam. Deze hub wordt gevestigd in het meerlaagse stadsdistributiecentrum CTPark Cityhub XL Amsterdam. De bierhub ligt aan het water in de Hemhaven van Amsterdam, op slechts twee kilometer van de binnenstad en dicht bij Zaandam. Vanuit deze strategische locatie gaat Heineken de horeca in de stad sneller en duurzamer beleveren.
Heineken doet in meerdere binnensteden inmiddels de bevoorrading van de horeca met lichtere elektrische voertuigen. Andere brouwers volgen hun voorbeeld. Heineken is al koploper bij de inzet van elektrische vrachtwagens.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Horecalogistiek: dat moet veel slimmer
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--