Onderweg naar werk viel hij ineens op. Een felgroene boot van Zoevcity met een grote biertank aan de Geldersekade. Krijgt Amsterdam een bierboot van Heineken? En ja hoor.
De Amsterdamse Wallen
De bruggen en kademuren in de Wallen en het Lastagegebied verkeren in een kwetsbare staat en worden steeds zwaarder belast door intensief en zwaar verkeer. Dit leidt tot onveilige situaties en een aantasting van de leefomgeving. De uitdaging is om het gebied veilig, toegankelijk en leefbaar te houden – niet alleen voor vandaag, maar ook voor de toekomst. Dat vraagt om duidelijke en soms ingrijpende keuzes.
Binnen het Amsterdamse gemeentelijk programma Stedelijke Logistiek wordt daarom onderzocht welke maatregelen op de lange termijn kunnen bijdragen aan een duurzame verbetering van de situatie in de Wallen en het Lastagegebied. Vervoer over water is een vanzelfsprekende optie.
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer). “Deze proef met Heineken biedt een mooie kans om te kijken hoe we dit onderdeel van de horecabevoorrading goed kunnen inrichten. Ik hoop dat meer bedrijven hier met ons over willen nadenken.”
Heineken
Carl van der Wielen van Heineken zegt het in het Parool: “Dit is voor ons niet een knaller qua uitstoot, omdat we nu al emissievrij vervoeren in de Amsterdamse binnenstad.” Vanaf 2022 mocht zwaar transport de Amsterdamse binnenstad niet meer in. Heineken schakelde direct over op elektrische minitrucks, wat een grote omschakeling betekende: eerder reden ze met vrachtwagens van 12.000 liter. De oplossing kwam in de vorm van een ‘bierhub’ op logistiek centrum CTPark in de Amsterdamse haven. Hier arriveert het bier ’s nachts vanuit de brouwerij in Den Bosch, waarna het dezelfde dag met minitrucks de stad in gaat.
Het gevolg was wel dat de minitrucks de hele dag op en neer reden van de haven naar het centrum, twintig minuten heen en twintig minuten terug. Door het bier de binnenstad in te varen, rijden ze dagelijks honderden kilometers minder door Amsterdam. Vanaf volgende week start daarom ook een proef met een schuit op de Appeltjesmarkt aan de westkant van het centrum.
CTPark Cityhub
Om efficiënter en milieuvriendelijker te opereren, opende Heineken in december vorig jaar een speciale bierhub aan de rand van Amsterdam. Deze hub wordt gevestigd in het meerlaagse stadsdistributiecentrum CTPark Cityhub XL Amsterdam. De bierhub ligt aan het water in de Hemhaven van Amsterdam, op slechts twee kilometer van de binnenstad en dicht bij Zaandam. Vanuit deze strategische locatie gaat Heineken de horeca in de binnenstad sneller en duurzamer beleveren.
Heineken doet in meerdere binnensteden inmiddels de bevoorrading van de horeca met lichtere elektrische voertuigen. Andere brouwers volgen hun voorbeeld. Heineken is al koploper bij de inzet van elektrische vrachtwagens.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook Parool: ‘Bierboot’ van Heineken voorziet kroegen in binnenstad van pils: ‘Voor transport is de gracht gegraven’
Lees ook: Horecalogistiek: dat moet veel slimmer
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE >>
Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--