Dit jaar maakt de overheid een plan om het verkeer veiliger te maken. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil van ons weten: wat zou jij doen om het verkeer veiliger te maken? Een interessant experiment om ervaringsdeskundigen te raadplegen. Het plan kan invloed hebben op ons allemaal. Doe vooral mee!
Toch ben ik ook kritisch. Je ziet weliswaar de impact van maatregelen (bij het invullen), maar niet de onderbouwing daarvan. Je krijgt wel feedback over budgettaire consequenties, maar niet over de maatschappelijke kosten en baten. En voetgangers bestaan niet in de raadpleging.
Verkeersgeweld
Gedrag is de onbesproken olifant in de kamer. We ergeren ons steeds meer aan andere weggebruikers zoals te hard rijden, door rood rijden en mobiel bellen. Scooters en Speedpedelec zijn volop terug op het fietspad. Racen is de nieuwe norm. Een zebrapad is schijnveilig. Tegen het verkeer in ook. Zeker tweederde fietsers rijdt met telefoon in de hand of koptelefoon op. Niemand steekt meer een hand uit. Iedereen lijkt alleen op de wereld. Wordt het niet hoog tijd dat we elkaar aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid en respect voor elkaar?
Overmobiliteit
Jammer genoeg is het uitgangspunt dat mobiliteit moeten blijven groeien. Nu al is 70% van de mobiliteit pretmobiliteit. Overmobiliteit breekt de sociale cohesie in de buurten af. Kan het echt niet anders? Minder mobiliteit en dan vaker actieve mobiliteit is veiliger en leuker.
De vraag is of er bij het ministerie voldoende durf is om te kiezen voor verblijven in plaats van verplaatsen, voor echte ruimte voor ontmoeting, voor echte inclusieve mobiliteit, voor een vrije stoep tegenover terrassen en geparkeerde fietsen, voor handhaving of laat-maar-gaan en voor het beteugelen van de vrijheid van autoverkeer en fietsers.
Nieuwe visie: mensen centraal
Voor meer verkeersveiligheid zijn natuurlijk maatregelen nodig zoals meer handhaving, een betere inrichting van de wegen, veilige voertuigen, veilige fietspaden en ruimte voor de voetganger. Maar, er is veel meer nodig om de stad echt onbezorgd en verkeersveilig te maken. Het gedrag in het verkeer is de onbesproken olifant in de kamer. Daar helpen 30 kilometer per uur, autoluw, knippen, bredere fietspaden en -straten en 4.500 verkeersborden niets aan.
Vragen over ervaren verkeersgeweld, hoe we denken dat de overheid dat verkeersgeweld kan aanpakken, en vragen wat we vinden over veilige en fijne buurten hadden natuurlijk niet mogen ontbreken in de raadpleging.
Eigenlijk hebben we een nieuwe visie op mobiliteit nodig die de mensen echt centraal stelt...
Walther Ploos van Amstel.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>