Heeft Eindhoven geen stadslogistiek nodig?

De gemeente Eindhoven kwam met een inspirerende mobiliteitsvisie van maar liefst 123 bladzijden. Jammer genoeg staat er geen woord in de mobiliteitsvisie over de toekomst van de stadslogistiek in Eindhoven. Hebben bewoners, ondernemers, bouwers en de gemeente geen bevoorrading nodig? Zeker een op de tien voertuigen in Eindhoven is stadslogistiek. Als je het plan leest is daarvoor straks geen ruimte meer, terwijl Eindhoven een ‘magneet voor nieuwe inwoners, bezoekers en bedrijven’ blijft. Dan groeit ook de stadslogistiek mee, toch?

Stadslogistiek moet zero impact worden

Stadslogistiek gaat over economisch vitale en gezonde binnensteden en woonwijken. En inmiddels gelukkig over veel meer dan alleen zero emissie: minder CO2, verkeersveiligheid, geluid en vooral minder verkeer en overlast in de openbare ruimte. Stadslogistiek moet zero impact worden. De druk op de ruimte en het streven naar meer leefbaarheid, de energietransitie en verkeersveiligheid in de stad vraagt om nieuwe oplossingen. Ondanks al het onderzoek, ondanks alle pilots, ondanks de vele congressen blijft de stadslogistiek verder groeien. Volgens TNO zelfs met bijna 20% in de komende 10 jaar. Niks doen is geen optie. Zelfs niet voor Eindhoven.

De gemeente speelt een sleutelrol

De gemeente speelt een sleutelrol bij het slimmer organiseren van stadslogistiek met onder meer de inrichting van de wijk, regulering, handhaving en het gesprek met ondernemers en bewoners. Helaas staat er geen woord over in de mobiliteitsplannen van het college.

Eindhoven kent veel verschillende wijken. De oude binnenstad, de wijken van na de oorlog, nieuwbouwwijken en autoluwe hoogbouwwijken. Elk van die wijken kent een eigen karakteristiek bevoorradingsprofiel en heeft eigen stadslogistieke uitdagingen. In de ene wijk is de thuisbezorging de grootste stroom. In andere wijken de bevoorrading van de winkels en horeca of juiste de bouwlogistiek. Daarom hoort bij elk van die wijken een andere aanpak voor de belangrijkste stadslogistieke segmenten in die wijken. Daar moet je nu al over nadenken. Ook in Eindhoven.

Zero emissie was al een pittige uitdaging, maar zero impact wordt het stadslogistieke thema voor de komende jaren. Als het college nu niet nadenkt over de stadslogistiek dan is het risico dat gemeente Eindhoven, zonder inzicht en kennis van de dagelijkse praktijk, de stad echt op slot doet. Dan kunnen ook die nieuwe zero emissie voertuigen er niet straks meer in.

Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>