‘Als je overeind wilt blijven, moet je wel overstappen op elektrisch vervoer’

Met de komst van zero-emissiezones, de naderende vrachtwagenheffing en het Europese ETS2-emissiehandelssysteem staat de sector voor een onomkeerbare omslag. Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, windt er in Transport en Logistiek geen doekjes om: wie nu niet in actie komt, heeft straks geen toekomst meer als transporteur.

Bestelverkeer loopt voorop
In het bestelvervoer is de elektrificatie in volle gang; 80% van de nieuw verkochte bestelauto’s is inmiddels elektrisch. Dankzij lagere leasetarieven, betere beschikbaarheid en betrouwbare prestaties is de overstap haalbaar. Toch blijven de totale verkoopcijfers laag door een inhaalslag van dieselkopers in 2023.

Vrachtwagens: tijd dringt
De situatie voor vrachtvervoer is zorgwekkender. Nog steeds kiest de meerderheid voor diesel, terwijl de klok richting 2030 doortikt: in zo’n dertig Nederlandse steden zijn dan alleen nog zero-emissievrachtwagens welkom. Volgens Ploos van Amstel zou nu al een derde van de nieuw verkochte vrachtwagens elektrisch moeten zijn om die deadline te halen – maar het is er slechts één op de tien.

Financiële prikkels komen eraan
Vanaf 2026 wordt per kilometer afgerekend via de vrachtwagenheffing. Tegelijkertijd maakt ETS2 diesel flink duurder. Transporteurs die niet investeren in elektrificatie zien hun kosten met 6 tot 11 procent stijgen. Klanten zullen kritische vragen stellen: wat heb je gedaan om die kostenstijgingen te beperken?

Niet alleen steden vragen om uitstootvrij vervoer
Hoewel slechts 20.000 van de 150.000 vrachtwagens regelmatig in zero-emissiezones komen, groeit de druk ook buiten steden. Bouwbedrijven, supermarkten en overheden eisen steeds vaker emissievrij transport in aanbestedingen.

Ongelijk speelveld en dreigende consolidatie
Elektrificatie vergt forse investeringen in voertuigen, laadinfra en personeel. Netcongestie maakt het speelveld ongelijk: grote bedrijven met goede voorbereiding krijgen een voorsprong. Volgens Ploos van Amstel komt er een consolidatieslag. Grote, professionele vervoerders nemen het over van kleinere spelers die de strategische boot missen.

De boodschap is duidelijk
De sector heeft minder dan vier jaar om zich voor te bereiden op een volledig nieuwe werkelijkheid. Wie nu nog inzet op diesel, zonder routekaart richting zero-emissie, wordt links ingehaald. Tijd voor actie – of je raakt onherroepelijk achterop.

Lees het hele interview in Transport en Opslag.

 

Lees ook: De vrachtwagenheffing komt eraan in 2026

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--

Meer over Duurzaam ondernemen